Heet heter heetst

14 oktober 2017 - Outjo, Namibië

11 en 12 oktober 2017
Vandaag en morgen zijn lange reisdagen en vandaag zeggen we vaarwel tegen Botswana en hallo Namibië. We vertrekken weer vroeg om een beetje op tijd op onze nieuwe bestemming, Rainbow River Lodge, aan te komen. Botswana uit was niet zo’n probleem en ging vrij snel maar om Namibië in te komen ging zwaar tegenvallen, wat bleek ze hadden net een dag van tevoren nieuwe vingerscanners gekregen. En waar het normaal zonder scanner binnen 10 tot 15 minuten gepiept was duurde het nu 5 tot 10 minuten per persoon, niet goed voor je bloeddruk kan ik jullie zeggen als je dan in de rij staat te wachten. Er waren twee scanners maar net toen wij aan kwamen ging een van de twee beambten koffiepauze nemen of zo want het duurde effe voor hij weer terug kwam en ook weer aan het werk ging maar dat scheelde toch al gauw de helft. De verdere tralala zal ik jullie hier besparen maar al bij al hadden we een paar uur vertraging hierdoor.

’S Avonds na het eten om half acht werd het nog lang gezellig aan de bar, Letty was al op tijd naar bed wegens een slechte voorgaande nacht wegens migraine met overgeven tot gevolg, het gaat nu weer wat beter maar de hitte hier, 38 graden vandaag (12 oktober), helpt niet echt. Ze moet vooral genoeg drinken. We hebben vandaag een zeer lange busrit achter de rug (700+ km) en zitten nu in de bar op het resort gelegen in het Nationaal park genaamd Etosha National Park. We gaan hier morgen en overmorgen game drive, wild spotten, morgen in een open Jeep en overmorgen in onze eigen truck want het zijn tevens reisdagen. Dus morgenvroeg om 5 uur op en om 6 uur vertrekken de jeeps, allereerst nog effe tent afbreken en koffers pakken en dan kunnen we. We zijn net nog even bij de Waterhole geweest alwaar de dieren ’s nachts of als het al donker is kunnen komen drinken maar in het kwartier dat wij er zaten hebben we geen wild kunnen spotten. Ach ja het is een kwestie van geduld en geluk natuurlijk dat ze net komen als jij daar zit te spotten. Maar goed omdat we vroeg op moeten nog maar effe naar de bar voor een laatste drankje voor de nacht en morgen zien we wel weer.

13 oktober 2017
Waar ik gisteren nog vertelde dat we vandaag om zes uur zouden vertrekken bleek dat in de praktijk toch iets later te worden. Pas om kwart voor zeven kwamen de jeeps voor onze game drive, drie kwartier vertraging dus. ’s Morgens was het nog vrij koud en in de open jeeps was je blij met een extra jasje, trui en/of lange broek. Maar die kou werd al snel verdreven door de zon, we zouden vandaag rondrijden in temperaturen van plusminus 40 graden Celsius. Zolang de Jeep reed voelde het als een warme föhn maar als die stil stond en je zat net in de zon voelde je je net als een biefstuk op de barbecue. Er werd naar diverse waterpoelen gereden want daar komen de dieren in deze hitte om hun dorst te lessen en daar zie je dan ook de meeste beesten bij elkaar.

De wegen waren slecht tot zeer slecht waardoor je op en neer gerammeld werd gedurende de hele rit. Al snel zagen we zebra’s, gnoes, springbokken, giraffen, olifanten, koedoes, wrattenzwijnen af en toe een jakhals, struisvogels, oryxen, impala’s, een enkele dikdik en een grote zwarte neushoorn. Tot aan de middagpauze waar we even konden bijkomen in de schaduw en iets fris drinken, hadden we nog geen Leeuw gezien. Om twee uur vertrekken we voor de middag editie, lange tijd zien we veel van hetzelfde of niets totdat we ergens bij een waterplaats komen waar naast een enorme kudde olifanten nog allerlei andere dieren bezig waren om te drinken. Een prachtig gezicht temeer omdat er kleine olifantjes bij waren die lekker aan het spelen waren in het water, en traktatie voor het oog kan ik u zeggen.

Daarna werd er lang en hard gereden om toch nog ergens Leeuwen te vinden en we hadden de moed al opgegeven, mede doordat we allemaal al redelijk gesloopt waren door de ruwe rit en de hitte, maar bij de laatste waterpoel waren er ineens drie tegelijk, twee leeuwinnen en een kleintje die zich lustig probeerde te vermaken ten koste van zijn moeder. Daarna door naar de volgende campsite en vermoeid als we al waren snel de tent opzetten om naar de bar te kunnen want de dorst was nog zelden zo groot als na deze dag. Drie halve liters bier later was de dorst nog niet gelest maar het eten was klaar en we kregen Eland te eten, niet de Finse soort maar de Afrikaanse soort, en voortreffelijk Brokje vlees kan ik jullie zeggen dat leek op onze biefstuk. Samen met gele rijst en aardappelen plus salade waren onze buikjes weer snel gevuld. Letty ging na de douche meteen naar bed maar deze jongen ging met vijf reisgenoten nog even naar de bar waar we geprobeerd hebben om al het bier op te drinken maar helaas ging de bar al om tien uur dicht. Dan maar naar bed voor een welverdiende en broodnodige nachtrust.

14 oktober
Om half zeven op en weer afbreken en opruimen en na het pannenkoek ontbijt gingen we met onze eigen truck en chauffeur Wessel en gids Onery op pad. Het fijne hiervan was dat we heel veel uitleg kregen van Onery over alle dieren die we zagen. Een wat een geluk hadden we vandaag, al gauw een leeuwin die naar de weg liep op zoek naar schaduw, daarna nog wat waterplaatsen met velerlei dieren en tot slot nog een grote mannetjesleeuw die we goed hebben kunnen fotograferen. Ik kan helaas geen foto’s plaatsen omdat ik ze niet op de iPads kan zetten maar dat komt later wel.

Tegen twaalf uur zijn we weer terug en nu wachten we op de lunch die Onery aan het bereiden is, een prachtige man uit Zimbabwe die de meeste lol en de mooiste lach van Afrika heeft ondanks zijn drukke baan als gids en Kok. Een echte gastheer die het beste wil doen voor ons om van deze vakantie iets onvergetelijks te maken, en tot dusver lukt dat prima.

Groetjes,
Letty & Ton