Rondreis Madagaskar & Mauritius

3 mei 2024 - Steyl, Nederland

Reisbeschrijving (Downloaden)

De unieke flora en fauna van Madagaskar vinden we terug in de prachtige nationale parken van Périnet, Ranomafana en Isalo. Wandelend in het spectaculaire regenwoud gaan we op zoek naar tropische dieren en prachtige flora. De thermale baden van Antsirabe lenen zich voor een ontspannen uurtje. Met de witte stranden, azuurblauw water en de prachtige koraalriffen van Mauritius besluiten we deze rondreis. Hier kan je zonnen, zwemmen, snorkelen of mee gaan op een duiktrip. Op Mauritius kun je ook steden of dorpen bezoeken en van de natuur genieten. Natuurliefhebbers en wandelaars komen aan hun trekken in het Black River Gorges National Park, een prachtig natuurgebied, waar de zeldzame flora en fauna van het regenwoud wordt beschermd.

Reisschema

26-06-2024 Mauritius

27-06-2024 Mauritius

Dag tot dag

Antananarivo is mooi gelegen op twaalf heuvels

Dag 1 Amsterdam - Antananarivo
Dag 2 aankomst Antananarivo

Na de vlucht kun je op de eerste dag, afhankelijk van de aankomsttijd van de vlucht, al een beetje rondwandelen in Tana, zoals Antananarivo ook wel wordt genoemd door zijn inwoners. De stad is gebouwd op twaalf heuvels, die door brede trappen met elkaar zijn verbonden. Ze leent zich prima voor zwerftochten door de karakteristieke wijken met kerken, pleintjes, steegjes en leuke markten. Behalve Aziatische en Afrikaanse invloeden kom je hier overblijfselen tegen uit de Frans koloniale tijd. De ruïne van het paleis, de Rova genaamd, is zeker een bezoek waard.

Itasy

Dag 3 Antananarivo - lemurenpark - Itasy
Dag 4 Itasy, optie wandeling Chute de Lilly

We laten de hoofdstad achter ons en reizen westwaarts naar het Itsaymeer. Onderweg bezoeken we een lemurenpark. Hier hebben we onze eerste kennismaking met deze bijzondere dieren. We passeren typische dorpen en genieten van uitzichten op de hooglanden. De regio bestaat uit vulkanisch gebied en kent pruttelende modderpoelen, minigeisers en warmwaterpoelen. We maken een wandeling naar de mooi gelegen Lily waterval, die zich in Sakayrivier stort.

Antsirabe; mooie fietstocht over het platteland

Dag 5 Itasy - Antsirabe
Dag 6 Antsirabe, fietstocht kratermeren Andraikiba & Tritriva

Antsirabe is gelegen op het centrale hoogland. Deze stad was voor de Fransen een luxe kuuroord vanwege het koele klimaat en diverse thermale baden. Vele vervallen oude gebouwen verwijzen naar de Franse koloniale tijd. De grandeur van diverse gebouwen, waaronder het indrukwekkende Hotel des Thermes, getuigen hier nog van. Antsirabe wordt voornamelijk bevolkt door de Merina met een opvallend Aziatisch uiterlijk. De moeite waard is een bezoek aan de kathedraal waar je mooie gebrandschilderde ramen aantreft of een bezoek aan een van de vele levendige markten.

Vanuit Antsirabe maken we een mooie fietstocht naar Lac Andraikiba en Lac Tririva. We starten op een geasfalteerde weg richting Lac Andraikiba (7 km). Vanaf hier wordt de tocht voortgezet over een piste naar Lac Tritriva (12km). Het is af en toe flink stijgen en dalen. Bij het Tritrivameer aangekomen maken we met een lokale gids een wandeling rondom het meer. Kinderen uit de omgeving vragen je hierbij de oren van het hoofd. Vervolgens genieten we van een picknicklunch in een nabijgelegen dorp. In de namiddag keren we terug naar Antsirabe.

Speuren naar lemuren in Ranomafana

Dag 7 Antsirabe - Ambositra - Ranomafana nationaal park
Dag 8 Ranomafana nationaal park

We vervolgen onze weg zuidwaarts. Ambositra wordt omringd door fotogenieke rijstterrassen en is bekend vanwege haar kunstzinnige houtbewerkers. Ranomafana, ons volgende reisdoel, vormt de uitvalsbasis voor een bezoek aan het bekende Ranomafana Parc National. Ranomafana is een rustig dorp dat net als Antsirabe een thermaal bad heeft. In het aangrenzende gelijknamige park kun je kiezen uit verschillende wandelingen; je kunt hier maar liefst twaalf verschillende lemuren spotten, waarvan sommige uniek zijn.

De kortste wandeling duurt zo’n twee uur, terwijl de langste een halve dag in beslag neemt. Onder begeleiding van ingehuurde gidsen gaan we in groepjes op pad. De zoektocht door het regenwoud naar de mooie diadeem-sifaki, de roodbuik-lemuur en de uitgestorven gewaande gouden bamboe-lemuur maakt een onvergetelijke indruk.

Voor ornithologen is het park een waar paradijs. Het park kent maar liefst 96 vogelsoorten, waarvan een groot aantal endemisch is. 's Avonds kunnen we hier specifieke nachtbewoners als de gestreepte civetkat en de vertederende muismaki zien. Naast de bijzondere fauna zijn de in het oog springende orchideeën, reuze-bamboe, bijzondere palmen en boomvarens zeker je aandacht waard

Fianarantsoa, boottocht met kano’s op de Matsiatrarivier

Dag  9  Ranomafana NP - Fianarantsoa, boottocht op de Matsiatrarivier
Dag 10 Fianarantsoa - Ambalavao
Dag 11 Ambalavao - Ranohira

We reizen door naar op het Haut Plateaux gelegen plaatsje Fianarantsoa, in de volksmond Fianar genoemd. Het historische stadscentrum kent mooie gebouwen. Vanaf hier heb je een panoramisch uitzicht op de omgeving en Basse Ville. Het centraal gelegen Fianarantsoa is de hoofdstad van de Betsileo en geniet bekendheid als het intellectuele centrum van Madagascar. Het is omgeven door theeplantages, rijstvelden en wijngaarden. De stad kent enkele restaurants, waar je de lokaal geproduceerde wijn kunt proeven. In het rommelige Basse-Ville is het altijd een drukte van belang en word je omringd door kinderen, die ansichtkaarten willen verkopen.De volgende dag is het anderhalf uur hobbelen over een slechte weg naar de Matsiatrarivier. Hier maken we een mooie boottocht waarbij we onderweg een dorpsschool bezoeken en een picknick lunch nuttigen.

We vervolgen onze reis naar Ambalavao. Deze stad heeft typische Betsileo-architectuur en een fabriek waar het beroemde Antaimoropapier wordt vervaardigd. Dit papier wordt kunstig gedecoreerd met verse bloemen. Buiten de fabriek hangen de stukken papier te drogen. We rijden via indrukwekkende zwarte granietformaties met bijzondere begroeiing richting Ihosy, de hoofdstad van de Bara-stam. Na een steile klim bereiken we hun steppeachtig weidegebied, het Horombe-plateau.

De Bara verenigen hun Maleisisch-Polynesische oorsprong met sterk Afrikaanse invloeden. Het vee is belangrijk voor de status van de Bara-man. Hoe meer zeboes (bultrunderen) hij heeft, hoe hoger zijn positie op de maatschappelijke ladder. De Bara zijn als enige stam polygaam, maar het aantal echtgenotes telt niet mee voor de belangrijkheid van de mannen. Aan het eind van de dag bereiken we Ranohira in het Isalo-gebergte.

Met een gids wandelen we door Isalo nationaal park

Dag 12 Ranohira - Isalo nationaal park, wandeling
Dag 13 Ranohira - Tulear - Ifaty

Vanuit Ranohira verkennen we het Isalo nationaal park. De beelden lopen uiteen van uitgestrekte vlaktes tot klassieke wildwestlandschappen. Met een gids trekken we door het park.

Hoogtepunten zijn de zandsteenformaties die door erosie bijzondere vormen hebben gekregen: de Piscine Naturelle, een aantrekkelijk ‘natuurlijk zwembad’ in de vorm van een diepgroene poel omlijst met weelderige exotische begroeiing, en de Canyon des Singes, een kloof waar je kans loopt verschillende soorten lemuren te zien, bijvoorbeeld de beroemde ringstaartmaki’s. De volgende ochtend, rijden we verder zuidwaarts naar de havenplaats Tulear. Het landschap wordt steeds droger. We komen langs een palmenvallei en zien de typisch Afrikaanse apenbroodboom of baobab. De Mahafaly, een traditionele stam die nog veel aan voorouderverering doet, maakt prachtig versierde graven met afbeeldingen die episodes uit het leven van de overledene voorstellen.

Migrerende walvissen spotten bij Ifaty

Dag 14 Ifaty
Dag 15 Ifaty - Tulear - vlucht naar Antananarivo

Na de inspanningen van de afgelopen dagen is het goed toeven in de aan zee gelegen bungalows bij Ifaty. Palmbomen flankeren hier de kustlijn en tijdens een wandeling over het strand passeer je enkele pittoreske vissersdorpjes. Het achterland van deze kuststreek bestaat uit halfwoestijn met een unieke als ‘spiny forest’ bekende stekelvegetatie die je zeker in de ochtend een keer moet gaan bekijken. Enkele soorten zoals de Didierea en kruikbaobabs zijn hier endemisch en door hun bizarre vormen zeker fotogeniek.

Voor de kust bij Ifaty bevindt zich een uitgestrekt koraalrif. Lokale vissers nemen je met hun piroques hier graag mee naar toe. Al snorkelend kun je het kleurrijke onderwaterleven aan je duikbril voorbij laten trekken. Tussen eind juli en medio oktober kun je uitkijken naar migrerende bultrug walvissen die hier door de zeestraat trekken. Vanuit Tulear vliegen we terug naar Antananarivo.

Op zoek naar de Indri in Périnet reservaat

Dag 16 Antananarivo - Andasibe
Dag 17 Andasibe, Périnet reservaat
Dag 18 Andasibe - Antananarivo

Andasibe ligt op circa 1.000 meter hoogte. Nabij ligt het natuurgebied Périnet, een van de oudste reservaten van Madagascar. We overnachten hier in huisjes die mooi gelegen zijn aan de Analamazoatra-rivier. Aan de overkant van het water ligt het reservaat. Tijdens een wandeling door het spectaculaire regenwoud kun je de indringende roep van de indri tot je door laten dringen.

De indri is Madagascars grootste lemurensoort, die zich vaak hoog in de bomen ophoudt. Je kunt deelnemen aan een nachtelijke wandeling om op zoek te gaan naar typische nachtdieren als de vertederende muis- en dwerglemuren. Vergeet niet je zaklantaarn mee te nemen!

De volgende dag trekken we in de ochtend onder begeleiding van een gids verder het dichte woud in om de bijzondere flora en fauna nader te bekijken. Met enig geluk kun je die dag mooi gekleurde kameleons of één van de bijzondere endemische vogelsoorten die hier voorkomen op de gevoelige plaat vastleggen.

Mauritius, eiland van zon, zee, strand en de Dodo

Dag 19 Antananarivo - vlucht naar Mauritius
Dag 20 Mauritius
Dag 21 Mauritius
Dag 22 Mauritius
Dag 23 Mauritius - Amsterdam

We vliegen de volgende dag van Antananarivo naar Mauritius. Dit mooie eiland geniet vooral bekendheid vanwege zijn prachtige stranden en helderblauwe zee, waarin je kunt duiken en snorkelen. We verblijven in een comfortabel hotel op basis van half pension aan een mooi, rustig strand.

Hier kan je zonnen, zwemmen, snorkelen of mee gaan op een duiktrip. Bekende duikspots zijn Le Morne, Flic & Flac en Trou Aux Biches. Bij Grand Bay ligt een interessante vulkanische krater, die vaak bezocht wordt door haaien en roggen. Ook zijn er mooie koraalriffen en scheepswrakken, waarvan sommige zijn afgezonken om tot kunstmatig rif te dienen. Daarnaast zijn er tientallen ’echte’ scheepswrakken, waarvan sommigen teruggaan tot de tijd van de piraten. Populair is het wrak van de Sirius, een 19e eeuws fregat dat na een zeegevecht tegen de Fransen is gezonken.

Ook de restanten van de Stella Maru, Silver Star en Jabeda liggen op de witte zandbodem in het turkoois blauwe water.

De 'kathedraal' bij Flic & Flac is de meest bekende duiklocatie. Na een drop of van 35 meter kun je op de bodem een grot binnengaan, die een plafond heeft van 10 meter. In deze grot houden flinke scholen vissen, roggen en kreeften zich op. Meer informatie over duiken vind je hier; duiken op Mauritius.

Maar voor wie liever geen natte voeten krijgt, valt er op Mauritius nog veel meer te ontdekken. Port Louis is een bedrijvige havenstad en een belangrijke stopover tussen Afrika en India. In het straatbeeld zie je vrouwen in Indiaase sari’s, maar ook gesluierde moslimvrouwen. Het contrast tussen de moderne gebouwen en traditionele houten architectuur is groot. In het Caudan Waterfront vind je allerlei winkels en restaurantjes. Neem ook een kijkje in het Natural History Museum waar je van alles te weten komt over de dodo.

Wereldberoemd is de botanische tuin van Sir Seewoosagur. Bijna 300 jaar geleden stelde de toenmalige Franse gouverneur zijn privé tuin open voor het publiek. Sindsdien is deze tuin openbaar en staat deze bekend als de Sir Seewoosagur Botanical Garden. Een bezoek is een aanrader. De tuinen zijn zo groot dat je wel enkele dagen nodig hebt om alle uithoeken te bekijken. Bijzonder zijn de maar liefst 85 verschillende soorten palmen, die hier uit alle hoeken van de wereld bijeen zijn gebracht. Maar in het oog springen ook de reusachtige vijgenbomen, baobabs en enorme hoeveelheden medicinale planten en specerijen. In de vijvers dobberen prachtige lelies en de reusachtige Victoria Regina.

Natuurliefhebbers en wandelaars komen aan hun trekken in het Black River Gorges nationaal park, een prachtig natuurgebied, waar de zeldzame flora en fauna van het regenwoud wordt beschermd. Verschillende plantensoorten op Mauritius zijn endemisch en komen nergens anders ter wereld voor. De enige hardhouten bomen van het eiland vind je binnen de grenzen van het park. Voor wandelaars zijn verschillende wandelpaden uitgezet om het park te verkennen. Het 'Maccabee Forest Trail' is een uitstekend wandelpad om het Black River Gorges NP te bezichtigen.

Je kan hier wandelen naar het hoogste punt van het eiland, de Black River Peak. Je inspanningen worden beloond met een adembenemend uitzicht. Nog veel meer activiteiten op dit fascinerende eiland vind je op de officiële website van het Ministerie van Toerisme van Mauritius. Na drie dagen vlieg je, helemaal uitgerust, terug naar Amsterdam.