De laatste paar dagen

17 september 2018 - Peking, China

Dag 22, 16-9-2018
Dat pinnen lukte gisteren niet echt, eerst konden we bijna geen pinautomaat vinden en toen we er een gevonden hadden kwam er geen geld uit. Gelukkig kon ik in het restaurant gewoon met euro’s betalen anders hadden we met honger naar bed gemoeten.

Vandaag een drukke dag, eerst een bezoek aan de verboden stad wat zeer indrukwekkend was, daarna naar een zijderups fabriek wat meer een winkel was met op het eind een dwingend verkooppraatje. Toen ik zei dat ik helemaal niets wilde kopen was vroeg ze ‘why’ nou uh gewoon daarom niet! Al zijn het wel geweldige producten die ze maken hoor maar we waren niet op zoek naar nieuwe dekbedden en/of kussens. Daarna voor de lunch naar een typisch Chinees restaurant met zijn achten aan een ronde tafel waar allerlei gerechten op een draaischijf werden gezet waarvan je kon kiezen, reuze lekker overigens. Daarna naar de tempel van de hemel, en dat in een stad van 25 miljoen mensen, nog nooit zoveel Chinezen gezien trouwens en op zondag gaan ze ook allemaal erop uit natuurlijk. We hebben vandaag ongelooflijk veel foto’s gemaakt en een paar filmpjes maar die komen bij thuiskomst aan bod, voor nu kan ik, omdat China alles van Google blokkeert door technische redenen geen foto’s plaatsen die ik niet met de iPad gemaakt heb. Whatsappen kan hier ook al niet, het is wel te omzeilen via een vpn app waardoor het lijkt alsof ik niet vanuit China op internet zit maar die kan ik op mijn Android telefoon niet eens downloaden. Op de iPad overigens wel dus dat heb ik wel gedaan zodat ik toch alle Google apps kan gebruiken :-P
Het internet in dit hotel is trouwens het slechtste van alle hotels die we tot dusver gehad hebben en beschamend voor een land als China als je het mij vraagt en met het blokkeren van Google en al zijn apps maken ze zich niet populair bij de toeristen, het is niet alleen heel traag maar valt ook diverse keren helemaal weg, echt een dikke 👎 voor China!

Rond vier uur werden we weer bij het hotel afgezet en zijn we nog even naar het park gelopen waar we vlakbij zitten en van daaruit hebben we een prachtig uitzicht over de verboden stad en over heel Peking, echt prachtig. Het verkeer is wel druk maar het rijdt hier allemaal wat beter en netter dan in Ulaanbaatar waardoor we geen files hebben gehad, iig nog niet. Morgen vroeg op (6:50) worden we opgehaald voor de transfer naar de muur die natuurlijk ook een bezoek waardig is op onze laatste dag in China.

Dag 23, 17-9-2018
Om zeven uur is de bus er voor de rit van ongeveer 74 km naar de muur, Letty is er 20 jaar geleden ook geweest maar toen was het mistig, vandaag is het echter prachtig mooi en helder weer zodat we alles goed kunnen zien. Rond half elf komen we aan bij het ticket verkooppunt en moeten we eerst nog kaartjes kopen, er zijn 3 opties, lopend, gondel of stoeltjeslift. Door allerlei verwarring hoofdzakelijk veroorzaakt door onze, alleen Chinees sprekende, chauffeur duurt het effe voor we allemaal weten wat de bedoeling is. De gondel en stoeltjeslift kost 120 yuan, de entree 40 en de shuttlebus voor het eerste stuk omhoog kost ook 20 yuan, p.p. 180 Yuan dus, ongeveer € 22,50. Wij kiezen voor de stoeltjeslift waarmee je voor je retourrit naar beneden ook kunt kiezen voor de rodelbaan, ook leuk lijkt ons.

Boven aangekomen zien we gelijk hoe hoog het is en de grootsheid van de muur springt in het oog. Nu nog rechts of linksaf voor een beklimming van de muur, random slaan wij rechtsaf. Dit blijkt later de steilste route te zijn en dat voelen we al gauw genoeg in de benen en aan de hartslag, het is alsof je afentoe loodrecht omhoog moet. Hoe hebben ze dit in godsnaam ooit kunnen bouwen hier in de bergen en dat rond de veertiende / vijftiende eeuw? Het zal altijd wel een raadsel blijven, net zoals de piramides in Egypte en de constructies van de Inka’s in Peru bijvoorbeeld. Het is inmiddels wel allemaal veel toeristische geworden en de Chinezen proberen er een flink slaatje uit te slaan, de prijzen hierboven van alles liggen 2 tot 3 keer hoger dan elders, nou ja geef ze eens ongelijk. Ik hoop dat de foto’s straks recht doen aan wat we gezien hebben maar dit zou wel iets voor ieders bucketlist moeten/kunnen zijn.

Om één uur gaan we naar beneden via de rodelbaan en omdat we nog niks gegeten hadden schuiven we een broodje naar binnen bij de Subway, daarna voor Letty nog een cappuccino en voor mij een pilsje ergens in een soort van kroeg, heerlijk! Om twee uur moesten we ons weer melden bij het begin voor de terugtocht naar Peking, de rit duurt precies twee uur en als een na laatste groep gaan we weer terug naar onze kamer. Zeer vermoeiend zo’n dag maar wel fantastisch om gezien te hebben. Vanavond het laatste avondmaal en nog een paar biertjes schat ik zo in en dan is het einde oefening voor deze aparte ervaring, bye bye Beijing.

Morgen vliegen we weer naar huis en dan zit ook deze vakantie er weer op en kunnen we uit gaan zien naar Israël/Jordanië? en Canada van volgend jaar.

Groetjes,

Letty en Ton

ps: het avondeten was heel apart, hier vlakbij in een restaurant van een ander hotel waar we afgelopen zaterdag nog geweigerd werden wegens plaatsgebrek. Er werd geen Engels gesproken maar een vriendelijke Chinese mevrouw die ons zag stuntelen met de bestelling kwam voor ons tolken. Ik een pittige hete pot met van alles erin en Letty een salade en rijst met ei voor ons beide, superlekker allemaal al weet ik niet eens wat ik allemaal gegeten heb.

Voor de uitgebreide fotoreportage klik hier (voor als je effe tijd hebt of niks te doen).

Ni hao en tot ziens in Nederland 👋👋👋🤓

1. Anita:
    17 september 2018
    Goede terugreis gewenst. Wij zijn ook weer bijna thuis. Grz loek en anita
  2. Lisette:
    17 september 2018
    Het zit er bijna op, een goede terugreis gewenst.
    Nog veel napret en herinneringen met het bekijken van alle foto's.
    Goede reis en tot gauw.
    Grs Geer en Lisette