Aangekomen in Akureyri

16 juni 2022 - Akureyri, IJsland

Vertrek 12-06-2022

Om in deze drukke tijden op tijd op Schiphol te zijn vertrokken we met de trein van 7:33 uur vanuit Venlo naar Schiphol. We hadden al ingecheckt dus bij aankomst alleen nog effe de koffers droppen en door de securitycheck ( dachten we). We hadden per koffer een label geprint maar met die van Letty ging iets mis of het lukte niet. Effe bijstand gevraagd aan zo'n Miep van Schiphol naar die trok meteen het label eraf, geeft niks zei ze hij print wel een nieuwe maar waar we ook probeerden een nieuw label werd niet meer geprint helaas. Dus toen alsnog naar de manuele incheckbalie, daar stond een rij van heb ik jou daar en veel schot zat er nog niet in dus afwachten maar en aanschuiven. Uiteindelijk bij één van de twee dames aangekomen kon ook Letty's koffer op weg naar het vliegtuig.

Nu alleen nog effe naar de securitycheck, daarvoor hadden ze op Schiphol een route gebouwd die begint buiten de vertrekhal. Dus ook daar aanschuiven maar, gelukkig liep het daar wel goed door en kwamen we na ongeveer een half uur aan bij de controle. Maar toen was ook alle tijd op die we dachten te hebben om rustig nog ergens wat te eten of drinken. Eindelijk aangekomen bij gate D73 werd er nog niet ingecheckt, 13:25 uur werd iets later een kwartiertje maar en toen konden we eindelijk de lucht in voor de vlucht naar Reykjavik een half uurtje later dan gepland. De vlucht duurde 2 uur en 50 minuten dus bij aankomst was het ongeveer 15:10 uur lokale tijd op IJsland. Daarna koffers ophalen en de huurauto, dat ging allemaal redelijk snel waarna we op weg konden naar het kantoor voor het bedlinnen en de codes om de sleutel te bemachtigen die in een sleutelkluisje zaten bij het huisje.

Het eerste huisje was nog ongeveer 134 km rijden en aangekomen leek het wel het einde van de wereld. Onderweg nog door een 7 km lange tunnel onder het water door op weg nummer 1 die helemaal langs de kust van IJsland loopt en wat inkopen plus eten onderweg in Borgarnes want we wisten natuurlijk niet wat er wel of niet aanwezig was in ons tiny huisje. Nog een paar biertjes, die ik nog duty free gekocht had op het vliegveld en naar bed voor de eerste nacht.

Na een goede eerste nacht en het ontbijt was het plan om naar een vulkaan te gaan kijken genaamd Fagradalsfjall vulcano. Daar aangekomen na enig zoeken want de TomTom bleek het kreng niet te kennen bleek er 1000 kronen via een site of App betaald te moeten worden voor het parkeren. Maar daarvoor moest alleen nog effe de creditcard gevalideerd te worden om die kronen ook daadwerkelijk betaald te krijgen. Maar helaas pindakaas, tig maal geprobeerd om mijn MasterCard er doorheen te krijgen bleek het niet te lukken. Steeds weer diezelfde melding: Something went wrong, Card not validated kreeg ik steeds als melding. Gvd wat nu gezongen nemen we de gok, het was 4 uur lopen op en neer naar de vulkaan en vinden we dan een dikke prent onder de ruit of gaan we waar anders doen. We kozen optie twee, dan maar naar Reykjavik kijken of daar wat te zien valt. Tja een stad blijft een stad en deze is daarop geen uitzondering, in een eetcafé waarin tevens een wasserette zat beneden 2 cappuccino's gedronken en verder het centrum van Reykjavik bekeken. IJsland is inmiddels een zeer duur vakantieland geworden, de prijzen liggen 1,5 maal boven die van NL en bier en wijn is nog veel duurder dus daar wordt afzien 😖

Dus wat vaker zelf koken, een BBQ is inbegrepen bij het huisje en die heb ik zojuist gebruikt om twee lekkere lamskoteletten te bakken, super lekker gelukkig en Letty had aardappelpuree plus spinazie gemaakt voor erbij. Morgen wordt het programma anders en gaan we oostwaarts, hopelijk lukt het dan beter met betalen voor de parkeerplaats, duimen dus maar.

Dinsdag 14 juni

Vandaag zetten we koers naar Pingvellir National Park, onderdeel van UNESCO World Heritage List, onderdeel van de Golden Circle zoals ze dat hier noemen. Een plek waar je actieve geisers kunt bezoeken en een 7 km lange kloof gevormd door de oosterse rand van de noord Amerikaanse tectonische plaat die tegen de Europese plaat aanbotst. De tectonische activiteit van beide platen heeft en zorgt nog steeds voor het dramatische gevormde landschap. Het meer van Pingvallavatn is het grootste meer van IJsland (84 km2) en zorgt voor een uniek ecosysteem. Het water is zo zuiver en helder omdat het gefilterd wordt door de omliggende lavavelden.

We bezoeken de kloof, de geyser zoals die hier genoemd wordt en de gouden waterval waarmee de dag al grotendeels gevuld is mede omdat het nogal een stukje rijden is vanaf ons huisje.

Woensdag 15 juni

Vandaag gaan we op weg naar de hoogste waterval van IJsland Glymur genaamd. Op zich niet zo ver rijden maar de tocht er naar toe is alles behalve gemakkelijk. Het was een hele klim, soms zeer stijl langs diepe afgronden met een pad vol stenen, glibberige paadjes en een overtocht van een riviertje. Van hoogtevrees mag je hier niet al teveel last hebben want dan wordt het echt een uitdaging. Gelukkig was er hier en daar een touw gespannen om je aan vast te kunnen houden maar dit heeft een enkele bijna val niet kunnen voorkomen. De vermoeidheid maakte het soms nog iets gevaarlijker en we hebben dan ook meerdere malen gestopt om op adem te komen voor we weer verder konden klauteren. Een aanslag op de benen en de longen maar o zo mooi met prachtige uitzichten hoe hoger we komen. Eenmaal boven aangekomen was het niet mogelijk de rivier over te steken om via een ander pad naar beneden te wandelen dus restte ons niets anders dan hetzelfde pad terug te lopen om weer bij de auto te komen. Op de terugweg een hele horde lopers die nog bezig waren met de klim, Duitsers, Fransen en de nodige IJslanders zelf.

Eenmaal terug bij de auto, het was pas twee uur in de middag besloten we om nog naar een plek te gaan waar ze hier met het hete water wat je kunt zien tot aan de oppervlakte en hele stad mee verwarmen. Dat is nog eens milieuvriendelijk en op de aanleg van de pijplijn ook nog eens goedkoop natuurlijk. Morgen gaan we verhuizen naar ons tweede huisje verder in het noorden nabij Akureyri, iets van 320 km rijden en dan zien we wel weer verder.

1. Mat Maessen:
    19 juni 2022