Een weekje Madeira (in samenvatting)

15 mei 2023 - Steyl, Nederland

Met een beetje vertraging vertrokken we zaterdag 6 mei om 17:00 uur naar Madeira en landen ongeveer 4 uur later om 20:00 uur lokale tijd (-1 uur). Vanuit het vliegveld, vernoemd naar Christiano Ronaldo (alhier geboren) vertrokken we met de shuttlebus naar de autoverhuurder van SunnyCars, lokaal genaamd Why Not Car rental". We kregen een bijna nieuwe Opel Astra 1.2 mee maar deze kwam in de steile straatjes van Madeira toch wel wat power tekort. Bergop had de Opel het zwaar met percentages van 10 tot 34% stijging niet raar overigens en op 10 mei ging er dan ook al een waarschuwingslampje branden en zag ik de melding: "Lacking Power" of zoiets op het dashboard staan. Maar goed het ding liep nog en toch maar bij een tankstation om raad gevraagd, daar maar meteen met de verhuurder gebeld en we kregen het verzoek de auto terug te brengen. Aldaar werd de auto meteen omgeruild tegen een Renault Megane diesel met meer power onder de motorkap. Dat ging dus iets beter maar met de wirwar aan straatjes en stijgingspercentages die soms zeer hoog waren had ook onze Renault het soms zwaar en moest ik terug naar de 1e versnelling om nog bergop te komen. Onze eigen TomTom, recent nog geüpdatet was echter niet opgewassen tegen de wirwar aan straatjes en moeilijk vindbare liggingen van met name het tweede hotel. Madeira telt meer dan 150 tunnels van soms wel meer dan 4000 meter lang, het is bijna overal bergachtig en nergens echt vlak. Het rijden viel dan ook niet mee omdat zelfs onze TomTom er soms niet meer wijs werd. Het was soms meerdere keren omkeren om de goede weg weer te vinden, onze TomTom wist kennelijk het verschil niet in hoofdwegen en smalle weggetjes waar je echt geen tegenligger moest tegenkomen maar gelukkig was het bijna nergens druk op de weg. Het tweede 5 sterren hotel inclusief restaurant waar we een keer (karig) gegeten hebben voor veel pingping lag ergens in the middle of nowhere. Voor Letty was het de hele week afzien aangezien hier vlees in alle restaurants de hoofdmoot was en er weinig keus was voor de vegetariër.

Verder hebben we genoten van enkele prachtige wandelingen, de zon, de wellness en het bloemige soms droge ruige landschap van Madeira. Het is niet te vergelijken met Tenerife waar we vorig jaar december nog waren, in prijs veel duurder qua dineren maar ook met een ander soort vakantieganger, meer Fransen maar ook hier waren er natuurlijk Duitsers en Engelsen en andere Nederlanders. Zo meteen nog even wat foto's en filmpjes uploaden en we kijken nu al uit naar onze volgende reis startend op 11 juni naar Albanië!

Obregado/Obregada en Bon Dia

Tiny, Mat, Letty en Ton

1. Mat Maessen:
    15 mei 2023
    Bedankt Ton en Letty voor jullie gezelschap. Het was een mooie ervaring!