Van heet naar koud

16 oktober 2017 - Swakopmund, Namibië

15 oktober
Vandaag is het zondag en we zijn alweer over de helft van onze vakantie heen. Het is een reisdag van zo’n 350 km en in het begin zijn de wegen nog goed over asfalt maar het tweede deel is allemaal gravel en gaat het een stuk langzamer. Onderweg wordt er gestopt bij een sanctuary, een afgesloten gebied waar dieren, bedreigd of niet opgevangen worden. Voor de liefhebbers is er tegen betaling een rondleiding om cheeta’s, een luipaard en andere prachtige dieren te zien, wij passen en genieten van een kopje koffie.

Tachtig km verderop in Outjo wordt er gestopt bij een bakery alwaar we cappuccino en apfelstrudel nuttigen. Namibië was een Duitse kolonie en nazaten hiervan runnen hier een goed georganiseerde nette shop. Erachter ligt de Spar, een Europees uitziende winkel waar we nog wat boodschappen doen. Verder kunnen we vandaag nog rotsschilderingen gaan bekijken uit vervlogen tijden en een bezoek brengen aan de Himba. De Himba is een oorspronkelijk volk van Namibië die hun oude leefgewoonte niet wil opgeven, de meisjes bijvoorbeeld mogen zich vanaf de puberteit niet meer wassen. Ze zijn niet welwillend tegen vreemdelingen en of toeristen maar tegen betaling laten ze zich fotograferen en verkopen prachtige met de hand vervaardigde sieraden en andere  voorwerpen.

Naarmate de reis vordert naar het zuiden verandert het landschap naar meer heuvelachtig, dat is voor het eerst deze reis want tot nog toe was alles vrij vlak en dor. Maar gedurende het regenseizoen vanaf november december wordt ook hier alles weer groen en dan wordt het lastiger om wild te spotten omdat ze dan niet meer van de waterpoelen afhankelijk zijn. Vanmiddag rond half vier komen we dan aan in twijfelfontijn en morgen reizen we door naar Swakopmund.

16 oktober
Gisteravond voor een keer niet naar de bar maar gezellig rond het kampvuur wat klessebessen met de rest. Vanmorgen weer vroeg uit de veren want om zeven uur vertrekken we voor een kleine 500 km naar Swakopmund. Onderweg gaan we eerst naar de Black Mountain, iets wat op de restanten van een vroegere vulkaanuitbarsting lijkt. Daarna meteen door naar de Organ Pipes, en rotsformatie die vanwege hun uitzien zo genoemd worden, niet echt spectaculair maar vooruit we zijn hier nu toch. We zijn hier in het meest desolate gebied wat je je maar kunt voorstellen. De eerste 200 km gaan alleen maar over zandwegen dus niet echt comfortabel en we belanden in de woestijn tenminste zo ziet het uit, het doet me denken aan de Dakar rally. Dan ontmoeten we nog een inheems volk met vrolijke klederdracht en verkoopwaar, ik koop een kussen want ik slaap al weken met mijn kop op mijn jas en da’s niet echt comfortabel. Ook zien we al een Himba vrouw met een kind en die gaan we later nog meer zien, verheug u op de foto’s zou ik zeggen.

Uiteindelijk verandert de zandweg in asfalt en gaat het wat sneller en we rijden door naar Cape Cod alwaar de pelsrobben liggen met hun jongen, je moet wel effe je neus dichtknijpen want de geur is op zijn zachts gezegd niet erg aangenaam. Verderop stoppen we nog even voor het ship-wrek wat hier voor de kust ligt maar het is ijzig koud door de wind van de Atlantische oceaan dus we gaan weer snel terug naar onze truck voor het laatste stukje naar Swakopmund. Swakop betekend hier afval en mund is van Duitse origine gewoon mond, afvalmond, via verbastering betekent het eigenlijk monding van de rivier Swakop, maar het is een redelijk mooi modern stadje waar we veel excursies kunnen doen morgen. Wij schrijven in voor sky-diven en fourwheel quad rijden door de duinen gevolgd door sand-boarden op een plank, dat wordt dus adrenaline en fun morgen.

’S Avonds met zijn allen naar een pizza tent voor het avondeten, hier kun je ook wild proeven dus ik neem een variatie schotel van Kudu, Oryx, Zebra en springbok met frietjes, een once in a Lifetime Chance dus we nemen het er maar van. De zebra valt ietwat tegen maar de Oryx, Kudu en de springbok smaken voortreffelijk. Morgenvroeg worden we om negen uur opgehaald voor onze sky-diven dus we gaan op tijd naar bed. We slapen hier twee nachten in een luxe kamer met douche in een echt bed en genoeg stopcontacten om alle mobiele kraan weer op te laden. Jullie horen nog wel over het vervolg….

Welterusten

Groetjes,