De eerste week

10 oktober 2017 - Maun, Botswana

Rondreis Zuid-Afrika, Botswana en Namibië.

4 oktober 2017

Na drie strakke vluchten via Schiphol naar London, Johannesburg en Victoria Falls zijn we aanbeland in Zimbabwe waar het tropisch warm is. Het is hier nu 35 graden Celsius maar dat kan oplopen naar 45, het enige wat je dan nog wilt is drinken en zwemmen. Gelukkig is hier beide te vinden, het zwembadje is gratis en bier of water kost twee dollar per flesje.

Na aankomst krijgen we uitleg over de mogelijke excursies, er is een helikoptervlucht, raften, bungee jumpen, een tocht over het water en je kunt gaan wandelen. Aangezien de prijzen er niet om liegen, 150 dollar bijvoorbeeld voor een bungee sprong pas ik effe. Morgen gaan we dus hiken, we lopen dan naar de Victoria watervallen, entree 30 dollar p.p. en eerst maar eens even flink water inslaan lijkt me. Het water uit de kraan kan hier gedronken worden maar is op zijn koudst nog lauw maar da’s beter dan verdorsten lijkt me zo.

Zimbabwaans geld is niets meer waard dus dollars en euro’s hebben de voorkeur evenals Botswaanse Pulas of Kruger Rand maar die hebben we nog niet. Vanavond een morgen gaan we hier lokaal naar het restaurant en voor de rest van de reis zijn we aangewezen op de kookkunsten van onze gids en Kok Onery genaamd. We laten ons verrassen, het zwemmen en het biertje waren in elk geval al heerlijk en de douche ook al is koud afdouchen er hier niet bij.

5 oktober 2017
Om zeven uur op voor het ontbijt wat bestaat uit scrambled eggs en boterhammen met nutella of pindakaas. Het is al vroeg warm om niet te zeggen heet. We gaan na het ontbijt en de douche al wandelend naar Vic Falls. Na het betalen van dertig dollar entree p.p. kunnen we naar binnen en slaan alvast een paar flessen water in voor het benodigde vocht. In deze tijd van het jaar zijn de watervallen vrij rustig dat is gunstig ivm de nevel zodat je niet al te nat wordt.

Na de watervallen gaan we richting brug over de Zambezi wat tevens de grens is tussen Zambia en Zimbabwe. Bij de grenscontrole vraag je om een bridgepass waarmee je de brug over mag. In het midden van de brug kun je bungee jumpen, we zien verschillende mensen de sprong wagen maar wij passen, 150 dollar is het ons niet waard. Zo zijn we dus ook nog even in Zambia geweest al was het maar een stukje.

In de middag gaan we weer naar het zwembadje voor de nodige verkoeling, vandaag is het namelijk 40 graden dus te heet om iets anders te doen. ’s Avonds gaan we eten bij een Thais Indisch restaurant, heerlijk gegeten en lekker pittig. Daarna naar bed want de wekker staat op zes uur want we vertrekken al vroeg richting Botswana.

Eenmaal aangekomen in Botswana bouwen we voor het eerst onze tent op wat als je eenmaal weet hoe het moet snel geklaard is. Daarna een snelle lunch want we gaan meteen door voor een game drive, dit is een bezoek aan de wildernis in open four by fours. We spotten impala’s, wrattenzwijnen, koedoe’s, olifanten, waterbuffels en olifanten en diverse vogels. Na de game drive dient door naar de boot die ons over de rivier de Zambezi nog meer Wildlife van Botswana toont zoals krokodillen en allerlei vogels.

6 oktober 2017
Voor vandaag staat een lange reisdag gepland, 600 km over soms niet al te beste wegen, de schatting is dat we er zo’n 8 uur over doen. Een lange zit dus maar gelukkig wordt er om de 2 a 3 uur gestopt om de benen te strekken of voor een sanitaire behoefte. Rond 4 uur in de middag komen we aan een kan de tent weer opgebouwd worden. Letty gaat eerst even plat want zij heeft een slechte nacht gehad vanwege de migraine. Ik ga na een douche nog effe naar de bar voor een paar biertjes. Om half acht is het avondeten klaar en krijgen we instructies voor de komende paar dagen waarin we off grid gaan. Morgenvroeg vertrekken we per boot naar de Delta, een watergebied van ongeveer 15000 km2, en we mogen maar voor een paar dagen kleding en zo meenemen. Het is een overloopgebied van al het regenwater van Angola, hier valt in het regenseizoen zoveel water dat het in Botswana de Delta gevormd heeft. Een immens gebied dus dat nu een wildreservaat is een de dieren vrij spel hebben. We gaan daar een Bush Walk houden onder begeleiding van lokale gidsen, het zal me benieuwen.

8 oktober 2017
We vertrekken vroeg per motorboten naar de Delta, als we niet meer verder kunnen per motorboot gaan we verder per mokoro, en soort longboat van wel zeven meter waarin we per twee personen plus bagage vervoerd worden. Deze boten worden voortgestuwd door iemand met een lange stok die al staande het hele gevaarte voortbeweegt, en unieke ervaring kan ik jullie zeggen.
Aangenomen op het eiland worden onze tenten weer opgebouwd want we blijven hier twee nachten zoals gezegd. Onery, onze gids annex Kok, kookt hier voor ons allen op een houtvuur want we zijn hier helemaal off-grid in de rimboe zeg maar. ’s Avonds gaan we voor een korte wandeling, bush-walk op zoek naar wilde dieren. We zien een paar impala’s en nog wat andere gespuis maar dan staat daar ineens een grote olifant die niet van ons bezoek vereerd is. Eerst maken we nog wat foto’s maar al snel roept de gids doorlopen, he is aggitated, later horen we dat een andere groep van ons, we waren opgesplitst in groepen van vijf met één gids, dat zij nog hebben moeten rennen voor deze olifant. Dat het dus ook gevaarlijk kon zijn hadden we toch niet echt verwacht maar goed er is niemand gewond geraakt tenslotte gelukkig.

Na terugkomst in het kamp heeft onze kok weer een heerlijke maaltijd voor ons bereid en rond negen uur duiken we vermoeid onze tent in, Letty slaapt al snel een ik puzzel eerst nog wat. ’s Nachts waait het ineens behoorlijk maar dat duurt gelukkig niet lang en we moeten voor de lange bush-walk al weer vroeg op om voor dag en dauw dieren te gaan spotten. We vertrekken eerst weer met de long boats om naar het grote eiland te gaan. Maar het wild spotten valt tegen, het is bloesje het als de zon eenmaal wat hoger staat, zo rond de veertig graden en we zien maar weinig dieren. Wel leren we alles van onze lokale gids over dierenpoep en voetafdrukken. Zo zien ze nog een voetafdruk van een neushoorn die volgens hen hier afgelopen nacht geweest moet zijn maar hoe we ook zoeken we vinden bijna niks. Jammer maar helaas we hebben toch weer eens lekker kunnen wandelen en de benen kunnen strekken.

9 oktober 2017
Als we weer terug zijn Sarah de brunch te wachten, wederom heerlijk en vraag niet hoe hij het allemaal klaar krijgt hier in de bush maar ik doe het hem niet na. Het is namelijk niet alleen voor ons maar ook voor de hele begeleiding die er met ons mee is, zo’n 12 lokale mensen die dienst doen als boot bestuurder, gids, afwashulp enz enz. Om af te koelen gaan we in de middag weer zwemmen in de rivier waar we nog net wel een niet kunnen staan qua diepe, het water is theebruin van kleur. Ik weet niet waardoor maar dit zelfde water wordt ook gebruikt om te koken of koffie en thee mee te maken en de lokalen drinken het gewoon puur om hun dorst mee te lessen.
’S Avonds is er ter afscheid nog gezang van de lokalen en daarna zingen wij zelf nog een liedje als tegenprestatie.

10 oktober 2017
Om zes uur op voor het afbreken der tenten en een snel ontbijt, daarna wordt de hele zooi weer in de lange boten geladen en worden we teruggebracht naar de mijn of met bewoonde wereld. Na een hartelijk afscheid van onze gids en de rest gaan we verder per speedboot naar ons eerdere verblijf waar we morgen verder gaan richting Namibië voor meer wild avontuur, dus tot dan.

Groetjes,
Letty & Ton

1. Susan:
    Wauw Ton en Letty,
    Wat een gave reis maken jullie weer. Geniet ervan!
    Groetjes van Susan
  2. Wil&Roel:
    10 oktober 2017
    Leuk en spannend maar in een tentje slapen heb ik vroeger heel veel gedaan, maar is nu absoluut niet meer aan mijn besteed. Heel veel plezier nog, groetjes Wil & Roel
  3. Hans Hendrix:

4. Anita:
    12 oktober 2017
    Hoi Letty en Ton.
    Mooi reisverslag.
    Geniet van deze mooie vakantie.
    Groetjes. Loek en Anita.