Eerste 5 dagen

13 juni 2018 - Corpach, Verenigd Koninkrijk

Dag 1, 9-6-2018

Vanochtend vroeg vertrokken om 6:30u voor de eerste kilometers richting Calais want hier moesten wij de veerboot halen van 12:25u. Filevrij kwamen wij reeds om 11:00u aan, ruim op tijd dus. Na de nodige controles van id’s, zowel van ons als die van Dizzy, zijn paspoort werd grondig nagekeken en zijn chip moesten we zelf uitlezen met een chiplezer die ons overhandigd werd. Toen bleek dat alles in orde was kregen we de nodige papieren en konden we vast klaar gaan staan in rij 6 totdat het teken kwam dat we ook nog als eerste de boot op mochten. Zodoende stond ik helemaal vooraan om ook weer als eerste ervanaf te mogen.

Na anderhalf uurtje, ik was aan dek gegaan en Letty bleef bij Dizzy in de camper (wat eigenlijk niet mocht), konden we eraf en was Groot-Brittannië een feit. Op de boot zag ik reeds de white cliffs of Dover en die wilden we eerst wel eens van dichtbij bekijken en oh ja hier moet je links rijden maar dat gaat eigenlijk als vanzelf, stelt niks voor J

Om de white cliffs of Dover te kunnen zien moest je e.o.a. park oprijden en natuurlijk ook eerst betalen, daar hadden we geen zin in dus eerst maar eens keren en dan richting Edinburgh. Dat we dat vandaag niet meer zouden halen was ingecalculeerd dus om een uur of 7 ’s avonds een camping gezocht en iets te eten, so far so good. Na het eten waren we allebei zo moe van de lange dag dat we vroeg naar bed zijn gegaan en pas om 8 uur weer wakker waren.

Dag 2, 10-6-2018

Na het ontbijt in de camper onze weg vervolgd richting Edingburgh. Vlak voor, ongeveer 10 mijl ervoor, een parkeerplaats gezocht voor de nacht, eerst nog effe zelf voor warm eten zorgen en weer vroeg naar bed. Want in de buurt was niks te beleven, geen kroeg, geen restaurant, geen niks, alleen drank uit eigen koelkast en bbq-worstjes.

Dag 3, 11-6-2018

Edinburgh bezoeken was in eerste instantie een goed idee maar zoals elke grote stad is het verkeer een ramp om van parkeren met een camper nog maar te zwijgen. Het was ondoenlijk en al snel werd besloten om dan maar verder te gaan rijden naar Loch Lomond. We houden toch ook meer van de natuur en zo dan van de stad al was het op zich, wat we ervan gezien hebben, best mooi en oud allemaal.

Bij Loch Lomond aangekomen eerst maar weer eens een parkeerplaats zoeken waar plaats is voor een camper. Dat valt hier nog best tegen want alles is alleen op auto’s bemeten dus dat werd wringen maar uiteindelijk stond het vehikel en konden we op pad. Voor het eerst eens flink de beentjes strekken, we vonden een groot natuurpark, alwaar Belloch Castle te bezichtigen was gelegen allemaal aan Loch Lomond. Een heel groot meer met veel groen eromheen zoals alles hier groen is.

Na de wandeling was het tijd om wat te eten, we vonden een terras bij een restaurant en zoals dat bij het eerste restaurant ook al ging zo ging het hier ook, en het gaat hier iets anders dan bij ons. Als je buiten wacht totdat iemand je komt vragen wat je wenst kun je lang wachten, nee hier moet je zelf je tafel dekken, zelf binnen het menu bekijken, bestellen en eerst afrekenen en dan pas krijg je wat te eten en te drinken. Ach ja zo kan het ook en nu we dat weten is het ook goed, ’s lands wijs ’s lands eer nietwaar?!

Na het eten terug naar de camper en we besloten om een parkeerplaats op te zoeken voor de nacht, Letty had er een gevonden in de buurt en via de coördinaten ingevoerd in de TomTom gingen we op zoek. In de vorige nacht op de parkeerplaats zagen we eigenlijk pas de eerste buitenlandse toeristen, Fransen in dit geval ook met een camper. Nu staan we hier als eerste en direkt na ons volgen er nog twee campers, ook nederlanders, zo zie je er geeneen en zo sta je met zijn drieën naast elkaar.

Vanaf een uur of 7 begon het met regenen en dat ging de hele nacht door dus vroeg naar bed, eerst voor een dutje en daarna slapen.

Dag 4, 12-6-2018

Om 5 uur werd ik wakker en heb Dizzy maar alvast effe uitgelaten, de regen was zo goed als voorbij maar het was nog hardstikke grijs.

Vandaag zouden we voor het eerst eens een flinke wandeling gaan maken dus een wandeling uitgezocht en op pad. Ergens in de buurt aan de andere kant van Loch Lomond op een grote parkeerplaats de camper geparkeerd en omhoog. Deze wandeling was eerst nog vrij rustig maar daarna was het alleen maar stijgen dus dat was goed voelbaar in de kuiten want klimmen dat doen wij niet zo vaak. Maar met genoeg uithijgen tussendoor kwamen we toch boven en het werd zowaar zonnig en zelfs warm. De wolken waren weg en na het uitrusten boven op de berg en het genieten van het uitzicht weer terug naar beneden. Daar het eerste beste restaurant opgezocht en op het terras wat gedronken en gegeten. Rond een uur of 2 nog een mooie wandeling langs het meer op en terug en daarna de reis vervolgd richting Fort Williams waar we nu zijn (dag 5). Onderweg een parkeerplaats gezocht waar we eerst dachten gratis te kunnen overnachten maar dat bleek in 2e instantie niet zo te zijn. 7 pond p.p. maar je kon er wel je chemisch toilet hier Elsan genoemd, legen wat inmiddels wel nodig was. Het weer was voor de rest van de dag prachtig met het zonnetje erbij en we hebben de dag met een wijntje, chips en biertje afgesloten.

Dag 5, 13-6-2018

Het (links) rijden hier is toch wel heel apart, de binnenwegen zijn veelal helemaal omgeven met groen soms wel alsof je door een tunnel van groen rijdt, best mooi maar vrij smal allemaal. En dan is het ook nog eens heel druk op de weg met vrachtverkeer, campers, veel auto’s met en zonder caravans en soms ook tractors met het nodige spul erachter. En steeds weer kom je door dorpjes waar bij scholen extra langzaam (20 mph) gereden dient te worden. In het dorp is het meestal 30, en buiten de dorpen 50 of 60 mph maar dat is bijna nergens haalbaar door alle onoverzichtelijke bochten en stijgingen en dalingen. Zodat je constant op moet letten want een ongeluk is hier anders zo gebeurd.

Vandaag zijn we naar Fort William gereden en hebben een camping gezocht waar we nu zijn en hier hebben we WI-FI zodat ik eindelijk mijn verhaal op de website kan bijwerken. Het regent al bijna de hele dag en ik zit nu buiten onder de luifel mijn verhaal bij te werken. Dizzy zit weer een bot weg te knagen en Letty maakt nog maar eens een puzzel, echt koud is het niet maar warm is het ook niet. Vlak voor aankomst hebben we nog ergens gegeten in een restaurant wat de naam niet echt waardig was maar goed het was buikvulling en voor 17 pond nog wat had ik een tomatensoepje en fish en chips en Letty macaroni en cheese maar smaken deed het niet echt. Op naar morgen dan maar, hopelijk is dan de zon weer terug en kunnen we nog wat gaan wandelen hier. Gelukkig kunnen we hier douchen, hebben stroom om alle batterijen weer op te laden en zien we morgen wel weer verder.

Waar we eerder geen Hollanders zagen zien we er nu meer dan genoeg, campers, motoren en auto's met caravan, het lijkt wel of iedereen momenteel naar Schotland wil...

Bye bye CeeYaa

1. Mat Maessen: