4 dagen Kauai

21 september 2023 - Lihue, Hawaii, Verenigde Staten

Eenmaal aangekomen na een vlucht van 35 minuten en het ophalen van de huurauto meteen door naar het hotel. Wel één van de minste tot dusver moet ik zeggen maar het had ook maar één ster dus dat klopte wel 🥴. Maar het internet werkt en dus kunnen we wat dat betreft vooruit.

De dag erop op pad naar Waimea Canyon, het kleine broertje van het grote Grand Canyon in de US. Aldaar aangekomen verschillende uitzichtspunten gedaan. Op het tweede punt lagen en paar tails om te lopen, wij gaan voor de Canyon trail. Bij de start vinden we een paar horen wandelstokken die ons goed van pas gaan komen want het is niet het makkelijkste pad met veel wortels, stenen en flinke afdalingen en stijgingen onderweg. Af en toe lijkt het alsof je in de rimbouw zit met nauwe doorgangen over omgevallen bomen klautereend enzovoorts. Maar dan is er altijd weer de opluchting en beloning van het prachtige uitzicht voor de gedane inspanning. Vandaar konden we nog verder maar we besluiten terug te gaan want verderop is er niet veel meer te zien en we moeten het hele stuk nog terug en het is wederom heet. Maar gelukkig had ik mijn Camelback met voldoende gekoeld water die weer goed van pas kwam.

S'avonds komt Letty tot de teleurstellende conclusie dat we voor de andere parken permits nodig hebben die we niet meer online kunnen kopen want alle beschikbare permits waren voor de komende vier dagen reeds uitverkocht. In plaats daarvan rijden we dan toch maar die kant op richting Princevill misschien zien we onderweg nog wat maar eenmaal daar begint het flink te regenen. Het is wel een plaatsje waar de rijken zitten dat was aan alles wel te zien, een prachtige golfcourt lag er en de huizen zagen er dito prachtig uit. We keren om bij het punt waar we de permits moeten laten zien die we niet hebben en gaan terug naar ons hotel. Eenmaal daar besluit ik dan maar een duik te nemen in de zee maar omdat hier geen zandstrand is was dat ook niet echt een pretje. Ik loop alleen maar over stenen en rotsen die ik dankzij mijn waterschoenen ongeschonden kan trotseren maar echt zwemmen gaat hier niet, de zee is wild en al gauw verruil ik de zee voor het zwembad van het hotel zelf, wel zo relaxed. S'avonds nog een restaurantje en naar bed om de dag erna richting Koloa rijden, een historisch stadje waar wel een zandstrand is.

Eerst het stadje wat bekeken en een heerlijk ijsje verorbert en daarna door naar het strand alhier. Het was hier loeidruk en met wat geluk vond ik nog een vrije plek omdat er net iemand wegreed. Het strand was dan wel van zand maar eenmaal in zee toch weer diezelfde rotsen dus ook dat was niet echt geschikt zwemwater. Dan maar het strand opgezocht en in de schaduw wat geluierd tot alles wat droog was, een beetje lamballen dus ipv rotsen of vulkanen beklimmen.

Vandaag gaan we alweer naar het vierde en laatste eiland van Hawaï, big island Kona, eigenlijk gewoon Hawaï genaamd maar omdat dat verwarrend zou zijn omgedoopt tot big island. Ons ochtend ritueel hier is steeds hetzelfde, ontbijten bij de Subway voor een lekker broodje en daarna naar de Starbucks voor de koffie want koffie hebben ze hier niet bij de Subway. De meeste Amerikanen doen trouwens alleen maar bestellen en weer weg, ze eten onderweg of weet ik waar maar je ziet ze zeiden hun broodje of koffie op de plaats zelf opeten of drinken. Nu zitten we dus bij de Starbucks aan de cappuccino te wachten tot we naar het vliegveld moeten. Om 14:00 uur eerst weer auto inleveren en dan weer inchecken voor onze vlucht naar Kona maar die vertrekt pas om 17:15 uur dus tijd genoeg om mijn verhaal bij te werken en zo meteen nog wat foto's up te loaden via het netwerk van Starbucks wat gratis is. Met wat geluk zijn we dan voor 19:00 uur op weg naar het hotel wat nog op anderhalf uur rijden van het vliegveld op Kona ligt, fingers crossed dus 🤞 en tot de volgende en veel leesplezier.

Aloha 🌺 L&T