Berat

14 juni 2023 - Berat, Albanië

Gisteren van Tirana verder naar ons tweede verblijf in Berat, een reisje van ongeveer 128 km. Samen met een ander stel (uit Hengelo) die dezelfde reis maken maar geen navigatie hebben dus die rijden achter ons aan.

Eenmaal aangekomen in Berat waar door wegwerkzaamheden met een kleine omleiding en een laatste zeer steil stukje vonden we het hotel. En modern hotel met de nodige prijzen en prettig verblijf met name door het vriendelijke personeel en de airco op de kamer. Na installatie nog tijd genoeg over om een wandeling te maken naar het oude, half ruïne achtige kasteel met dorp waar nog steeds mensen wonen en de nodige restaurantjes voor de toeristen. Een fikse klim en we zijn er alwaar ik meteen de diensten van een lokale gids aangeboden krijg maar waarvoor ik vriendelijk bedank. We lopen hier zelf wel even wat rond om wat foto's te maken en wie onthoudt nou ooit wat zo'n gids allemaal te vertellen heeft nietwaar.

Na anderhalf uur hebben we het wel gezien hierboven een gaan we naar beneden om een terrasje te zoeken. Letty een ice-tea en ik een Tirana Birra 0,5l en daarna nog een want ik had dorst van de klim en de warmte. Het was broeierig warm en het onweer hing in de lucht en na een tijdje kwam dan ook de regen. Dus naar binnen om te schuilen alwaar ik door de verkoper nog een flesje Amstel bier voorgeschoteld kreeg met twee glazen maar omdat Letty geen bier drinkt heb ik me maar weer opgeofferd om deze alleen op te drinken 😋

Toen het weer droog was terug naar het hotel en een lekkere douche en s'avonds lekker gegeten in het restaurant van het hotel. Daarna uitgeteld vroeg in slaap gevallen en geslapen tot 's morgens negen uur 😴. Tegen half elf vertrokken voor een wandeling van 11km van Komoot die aan de andere kant van de rivier lag. Het eerste uur was alleen maar steil omhoog en Letty had het zwaar, voelde zich duizelig maar wilde zich nog niet gewonnen geven om al om te draaien. Dus wij verder maar het was zo broeierig heet weer van de zon dat we uiteindelijk toch maar omgedraaid zijn. Een zeer verstandig besluit want we hadden ook niet genoeg water bij ons om het verloren vocht weer aan te vullen. Eenmaal beneden het eerste beste restaurant naar binnen om wat te drinken, alleen al buiten in de zon staan was al te heet. Daarna nog een terrasje gepikt voor een volgend drankje en nu zijn we weer terug op de kamer. Vanavond een lekker restaurantjes nog en dan gaan we morgen weer verder naar het volgende hotel.

So far so good ✅😎👍👋👋

1. Mat Maessen: