Gjirokastra

19 juni 2023 - Gjirokastër, Albanië

Vanmiddag rond één uur gearriveerd bij Hotel Kodra in Gjirokastra, een prachtig historisch plaatsje waar veel te zien is. Het was maar een ritje van 65km dus we hebben nog even een ommetje gemaakt om de stranden van Ksamil te bezoeken. Maar daar was het zo tering druk met toeristen dat er geen parkeerplaats meer te vinden was, wel prachtig om te zien overigens.

De rit naar Gjirokastra was makkelijk en op plaatsen werd er flink aan de weg gewerkt, er lag zelfs ergens een tunnel van 1350 meter om niet over de berg te moeten. Hier aangekomen moesten we het laatste stukje zeer steil omhoog over een keienweg waar het hier in het dorp vol mee ligt. Niet echt lekker om op te rijden maar het doet wel denken aan het echte oude Albanië. Er is hier dan ook van alles te zien qua historie maar dat zien we morgen wel.

We hadden na aankomst een kleine wandeling gepland van 4km maar zelfs die hebben we halverwege af moeten breken door de hitte en het slecht begaanbare pad waar het vol stond met distels en andere obstakels zoals allemaal losse keien waardoor we meerdere keren bijna onderuit gingen. Ondanks de meegenomen 4 flesjes water hebben we op de terugweg nog ergens 4 blikjes fris gekocht om het verloren vocht mee aan te vullen want het gutste aan alle kanten eruit zo heet was het 🥵

Gjirokastra is de moeite waard en ik zou hier wel een dag langer willen blijven vanwege de omgeving, de ligging en het dorp zelf maar helaas moeten we overmorgen alweer verder voor de lange rit naar Dürres voor de laatste 2 dagen van deze vakantie. Voor vandaag nog effe uitrusten en een biertje en lekker eten alhier vanavond, het menu ziet er veelbelovend uit, zelfs volgens Letty want die heeft als vegetariër hier nog niet echt kunnen smullen. Wat trouwens nog meeviel vanochtend bij het afrekenen was dat ze bij Hotel Oasis het diner niet op de rekening gezet hadden. Heeft de kritiek die ik erover gegeven had kennelijk toch geholpen of ze zijn het gewoon vergeten dat kan ook maar het was de € 10,- p.p. ook niet waard!

Groetjes vanuit een warm Gjirokastra 🌞😎👋👋

L&T

1. Lisette:
    20 juni 2023
    Wat een apart land om door te reizen, pure ruige natuur, armoe en tegelijkertijd een land waar flink gebouwd wordt. Alleen is nog niet alles berekend op toerisme.
    Geniet nog van de laatste dagen en wel thuis.
  2. Marian kerkhofs:
    20 juni 2023
    hoi, net wat lisette ook zegt, mooi die zee, de bergen en dan toch ook weer de opbouw van een land dat zich klaar maakt voor meer toerisme, denk ik.
    armoe is er volop geweest en in het verleden via de media ook getoond en dat zal er nu nog steeds zijn. fijn dat ik mee mocht kijken door de ogen van jullie, geniet nog en heb een veilige thuisreis