Vlorë

16 juni 2023 - Vlorë, Albanië

Gistermorgen vertrokken via de toeristische route naar Vlorë, een ritje van 108 km dus tijd genoeg. Eenmaal in Vlorë aangekomen was het hotel toch niet zo gemakkelijk te vinden want waar onze TomTom zei bestemming bereikt was er geen Hotel Regina Garden te bekennen. Wat bleek was dat het een stukje terug lag en dat we bij de laatste rotonde een afslag eerder hadden moeten hebben en dan direct links. Maar goed naar links bleek niet te kunnen want daar stonden twee politieagenten de boel tegen te houden, somebody died was the message van de heren. Oké dus we wachten maar effe tot de boel vrij gegeven wordt. Wat blijkt, even later komt er een hele rouwstoet aan met de rouwauto voorop dus dat duurde nog effe vooraleer we bij het hotel konden komen.

Eenmaal aangekomen en geïnstalleerd in onze kamer, met ditmaal wel goed en snel internet in tegenstelling tot Berat, en ook met lift die er volgens de informatievoorziening niet zou zijn eerst maar eens wat rusten. Daarna effe de benen gestrekt langs de Adriatische zee en nog een ijsje genuttigd. S'avonds samen met Henk en Margret uit Hengelo naar restaurant Bujar alwaar we met de voucher van de ANWB een diner konden nuttigen. Letty gaf aan vegetariër te zijn maar dat was geen enkel probleem volgens de ober. Dus daar kwam de soep, vissoep volgens onze ober maar toen ik zei dat vegetariërs ook geen vis eten naam hij de soep weer mee om vervolgens met dezelfde soep weer terug te komen met de mededeling dat hij zich vergist had, het was groentesoep, oké dan eten we toch gewoon groentesoep. Van tevoren werd ons ook nog gevraagd of we vlees of vis bij het hoofdgerecht wilden, nou dat zou dan iets met zeebaars worden.

Daarna kregen we allemaal een groot bord met wat groene brij erop maar bij de niet vegetariërs geen zeebaars of iets anders van vis te bekennen 🥴. Kennelijk had de kok begrepen dat we allemaal vegetariërs waren of zo want dat ging dus een beetje mis. Daarna nog een dessert wat niet bij de voucher inzat en tesamen met de drankjes was de rekening voor vier personen toch nog 4200 Lek, ongeveer € 42,00. En dan vergeet ik nog de wonderschone live muziek die rechts naast ons tafeltje met het geluid op standje 10 waardoor je mekaar bijna niet kon verstaan deze avond met "gratis" diner bijna compleet was 🥳👎 Nou ja een gegeven paard mag je misschien niet in de bek kijken maar laat die voucher de volgende keer maar achterwege geachte ANWB!

Op een terrasje ergens tussen het restaurant en ons hotel nog wat gedronken en vervolgens naar bed, voor morgen is er regen en onweer voorspeld maar dat valt tot nog toe mee. Vanmorgen na het ontbijt wat door de achterbuurt van de stad gewandeld en daarna met de auto nog wat rond getourd want de regen zat er nu wel aan te komen. Het is nu grijs bewolkt en er zal nog wel meer regen komen maar na morgen is de voorspelling alleen nog maar zon. En gaan we op weg naar Sarandë langs de Kust ook wel de Albanese Rivièra genoemd.

Vlorë is een en al Hotel, restaurants enzovoort gericht op de toeristen en overal wordt nog maar bijgebouwd, overal hoge bouwkranen en alles in beton, de afwerking laat hier en daar te wensen over maar een kniesoor die daar op let.

Byebye 4now 🥳👍🙌