Het einde van een tijdperk

28 november 2016 - Santo Domingo, Cuba

Dag 1, 21-11-2016
Met AirEuropa vertrokken we met een half uurtje vertraging vanaf Schiphol naar Madrid waarna we meteen door konden naar onze vlucht naar Havana. Ook deze vlucht was een uurtje vertraagd maar onze aankomsttijd was 7 minuten over acht
's avonds. Met 6 uur verschil met Nederland waren we dus al doodop want voor ons was het dus al na tweeën 's nachts. Voordat we bij het hotel aankwamen en een bed toebedeeld kregen was het alweer een paar uur later. Maar goed nog even een pilsje van de hotelbar en naar bed, het duurde niet lang voordat ik sliep maar om 5 uur was ik al weer wakker, nog een keer omgedraaid waarna ik om 6 uur weer wakker werd.

Dag 2, 22-11-2016
Toen maar opgestaan en gedoucht, we hadden omdat het beoogde hotel vol zat nog effe een stukje moeten lopen naar dit hotel maar het ontbijt was weer in het eerste hotel genaamd Vadeo. Het ontbijt was verder prima, een gebakken eitje met ham, kaas en paprika smaakte best, de koffie was ijzersterk waardoor ik maar voor de thee ging.

Nog effe met Leo een stukje gaan lopen richting de zee maar al snel kregen we "vrienden" die ons naar een speciaal plekje leidden alwaar we sigaren konden kopen. Maar echt vertrouwen deed ik het niet en deze sigaren waren zogenaamd goedkoop, de prijs af fabriek was 250 CUC (Cubaan convertible Peso), die veelal alleen door toeristen gebruikt wordt. Maar voor ons een speciaal prijsje van 120 CUC maar toen we niet hapten zakte de prijs al snel naar 80 CUC en de waarde van 1 CUC ligt ongeveer gelijk aan 1 euro dus nogal prijzig die sigaartjes. Maar omdat ze je hier net zo goed bananenbladeren als sigaren verkopen koop je al snel een kat in de zak en ik heb sowieso al geen zin in sigaren omdat ik niet rook.

Dag 3, 23-11-2016
Om 9:30u vertrok de bus naar Santa Clara alwaar we in een prachtig complex terecht kwamen qua hotel bestaande uit allemaal verschillende huisjes met meerdere zeer ruime hotelkamers. Maar onderweg hadden we nog een tussenstop om het Plaza de la Revolución te bekijken alwaar een museum was ter ere van Ernesto Che Guevara, die hier nogal vereerd wordt natuurlijk. Zijn resten liggen hier ook begraven nadat zij ooit opgegraven zijn in Bolivia alwaar hij in 1968 door de CIA gedood zou zijn.
Er is hier tv op de kamer en ik heb nog net het laatste stukje van Sporting tegen Real Madrid kunnen zien van de Champions League op ESPN. Er is hier een zwembad en een bar dus keus genoeg en de temperatuur is overdag zo'n 26 tot 28 graden Celsius. Het is nogal een verschil met Nederland maar we klagen er maar niet over. Vanavond gaan we hier om 7 uur eten wat ook nog eens bij de prijs inbegrepen is dus we laten ons verrassen. Letty als vegetariër zal hier waarschijnlijk veel rijst met groenten of zo eten maar goed, we zien wel.

Om 7 uur naar de eetzaal alwaar ons een groot buffet te wachten stond, geen enkel gebrek aan eten dus in tegenstelling tot wat we verwacht hadden. Helaas hierdoor ook weer teveel gegeten maar dit zou wel het beste zijn wat we hier konden verwachten toch? Na het eten waren we allebei zeer moe en om haf tien lag ik al te snurken. Met hangen en wurgen de morgen gehaald want om 3 uur al wakker en dus nog maar wat gelezen in het boek over Cuba. Het ontbijt was al net zo ruim bemeten als het diner en de rum was ook al aanwezig maar daarvoor was het nog wel te vroeg.

Om 8 uur vertrokken we voor een lange reisdag naar Holguin en nog eens 44 km verder lag ons hotel voor de nacht. Ook weer een bungalowpark met zeer ruime kamers alleen in het donker en zonder bewegwijzering nauwelijks te vinden waar nr 1124 ergens was maar gelukkig liepen er mannetjes rond die ons hielpen. Hier was alles inclusief, het eten en de drank dus daar werd duchtig gebruik van gemaakt. Het eten was ook weer volop genoeg maar om een beetje maat te houden toch maar een keer opgeschept anders komen de kilo's wel weer heel snel terug en daar pas ik voor. Na het eten nog een pilsje aan de bar met uitzicht over de zee maar omdat het donker was hebben we daar niet veel van gezien. En alweer op tijd het nest opgezocht omdat ik nog niet helemaal geacclimatiseerd ben aan de Cubaanse klok.

Dag 4, 24-11-2016
Om half drie alweer wakker maar na een uurtje lezen toch maar weer onder de dekens gekropen al lek gestoken gisteren door de muggen en die muggen waren ook aanwezig op de kamer. Nu is het ook nog zo dat we geen deet (anti-muggenmelk) meer hebben omdat die per ongeluk in de handbagage zat en dus al op Schiphol door de controle eruit gevist werd omdat het meer dan 100 ml. betrof. Pech dus en hier hebben we nog nergens een drogist gevonden die ook deet of anti-muggenmelk of zo verkoopt.
Vanmorgen regent het af en toe en het is vrij bewolkt dus ons plannetje om nog even een strandwandeling te maken voor het ontbijt van half acht ging dus niet door.
's Ochtends gaan we eerst nog een bezoek brengen aan Holguin alwaar we alle farmacia's afzoeken naar anti-muggenspul maar tevergeefs, nergens te krijgen en we waren gisteren al lek gestoken door de muggen dus dat belooft nog wat.

We krijgen een lange reisdag, een hele lange zo blijkt later, om pas kwart voor acht komen we aan bij ons hotel. Effe opfrissen en om half negen met de bus naar een restaurant voor het diner. Letty blijft achter op de kamer want heeft al de halve dag hoofdpijn van het lange reizen. Het is een soort van diner buffet want keuze uit 4 soorten vis of kip wat later in pork veranderde was echter heerlijk en de pilsjes lekker koud, niks mis mee dus. Om 11 uur terug in het hotel en lekker slapen, morgen gaan we een boottocht maken, een cacaoplantage bezoeken en we krijgen een vegetarische lunch ergens.

Dag 5, 25-11-2016
We zitten in het door de orkaan Matthew getroffen gebied en dat is hier duidelijk te zien. Hele rijen bomen liggen plat en in ons hotelcomplex worden nog de nodige reparaties gemaakt, zo zijn ze hier nog bezig om het zwembad weer operabel te krijgen en overal ligt bouwmateriaal. Het waait nog flink en omdat we in een soort baai zitten is de zee zeer woelig en hoorbaar. Internetten kan in Cuba alleen als je een tegoedkaartje koopt waarmee je 1 uur kunt internetten, hierop staat een code waarmee je, na inloggen op het WiFi-netwerk, pas toegang krijgt tot het internet. Alles is hier bijna staats gereguleerd dus ook het internet, er zijn wel mogelijkheden tot private bedrijfjes maar grofweg bepaalt vadertje staat hier alles, maar steeds meer en meer wordt dit idee losgelaten en ontstaan er kleine ondernemers die een eigen restaurant of zo beginnen.

De zon komt er al redelijk door maar toch is het nog zeer grijs aan de hemel, dus moeilijk om te bepalen wat we vandaag voor kleren aan moeten, ik hou het dus maar bij een lange broek want op het water meer kans op muggen en ik lig al open dus safety first nietwaar.

Om 9 uur vertrekt de bus voor de bezichtiging van de cacaoplantage, hierna de "boottocht" (3 kleine roeibootjes) waarin we een soort van naar de overkant van de Rio Tino gevaren zijn. Hier weer van boord voor een wandeling door Hurricane Matthew getroffen gebied, de stortvloed heeft hier 3 meter hoog gestaan en de verwoesting aan de natuur was goed zichtbaar. Bij terugkomst tijd voor een cocktail en die gaan hier alle gepaard met Ron (Rum) die hier trouwens bijna net zo goedkoop als water is dus laat maar schuiven. Na de cocktail gingen we naar het soort van open restaurant voor de lunch, kippen of vegetarische soep gevolgd door een papje van iets wat me niet echt beviel en ik heb mijn portie dan ook maar aan de honden gevoerd. Hierna nog een bezichtiging aan de stad Baracoa waar we ook de verwoesting van de orkaan gezien hebben. Ook hebben we voor het eerst effe tijd om in te loggen op het internet na 5 dagen in Cuba dus een waslijst aan mails en appjes maar goed dat komt later wel. Nu terug in het hotel en tijd om het eerste verhaal op de website te plaatsen, foto's komen later wel als het lukt met het inloggen dus voor nu groetjes en tot werrus.

's Avonds gaan we niet mee uit eten, Letty is al KO van de cocktails die we vanmiddag gedronken hadden, een mochito en 2 pina collada's, en er was toch al niks vegetarisch te eten dus we slaan een keer over. Ik ga nog een paar blikjes bier halen aan de bar en puzzel en lees nog wat, Letty ligt al vroeg te ronken, waarna ik het om 10 uur het ook voor gezien houd. Deze nacht is het noodweer tot en met en toevallig ook de avond dat het nieuws naar buiten komt dat Fidel Castro vandaag is overleden. Wij horen dat pas morgenvroeg aan het ontbijt en vragen ons af wat er nu gaat gebeuren in Cuba en met onze reis.

Dag 6, 26-11-2016
Uhm inloggen op internet met de MacBook was gisteren niet echt gelukt maar Letty heeft alles voor me overgetypt op de iPad dus bij de eerstvolgende gelegenheid waar we weer WiFi hebben kan ik wellicht alles plaatsen.

We horen het nieuws van Fidel en wat dit betekent voor onze reis. Fidel wordt vandaag nog gecremeerd en zal op 4 december begraven worden in Santiago de Cuba, onze reisbestemming van vandaag. 9 dagen rouw dus en dit betekent geen muziek, geen festiviteiten en geen alcohol te koop. Da's geen goed nieuws als je op vakantie bent maar goed, eerst zien dan geloven. Rond half twee komen we aan in Santiago de Cuba en we gaan eerst lunchen bovenop een groot hotel, en gelukkig serveren ze hier wel alcohol maar ook alleen maar hier dus geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen. Hierna nog een kleine bezichtiging van de stad en door naar ons hotel waar we nu zijn, om kwart over zeven worden we opgehaald om te gaan eten ergens in de stad. En morgen bezoeken we tal van bezienswaardigheden, de festiviteiten zoals gezegd, die hier normaliter op zaterdag volop gebeuren, zijn opgeschort maar goed het zij zo, morgen meer.

Dag 7, 27-11-2016
Het diner gisteravond was prima, voldoende soorten vlees, rijst en een beetje groenten of beter gezegd salade. Voor vanmorgen voor de excursie kerkhof, waar Fidel begraven zal worden, en de bezichtiging van de Moncada-kazerne waar Fidel zijn revolutie begonnen was in 1953 op 26 juli om precies te zijn. Deze aanval met 100 man echter mislukte jammerlijk en de overlevenden vluchtten de bergen in. Hij werd later gevangen genomen en tot 15 jaar gevangenisstraf veroordeeld maar door gratie van Batista 2 jaar later vrijgelaten. Fidel koos toen voor ballingschap in Mexico en verbleef ook korte tijd in Amerika maar in Mexico ontmoette hij Ernesto Che Guevara en samen met anderen werd een nieuw plan bedacht om met een boot vanuit Mexico de aanval te heropenen en Cuba te bevrijden van Batista en zijn bewind. Twee jaar later op 1 januari 1959 werd, nadat Batista naar de Dominicaanse republiek gevlucht was, de overwinning een feit, het tijdperk Fidel Castro was aangebroken. Che geboren Argentijn en dokter kreeg de Cubaanse nationaliteit en een ministerschap aangeboden maar hij koos er jaren later voor om Cuba te verlaten en zich aan te sluiten bij de opstandelingen in Bolivia.

We hebben vanmiddag vrij en liggen hier lekker half in de zon bij het zwembad, het is winderig en in de zon broeierig warm, zo'n 28 graden. Vanavond gaan we nog naar het Spaanse Castillo del Morro, een fort wat is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Daarna naar een restaurant om deze avond in stijl af te sluiten ondanks de negen dagen rouw om Fidel. Men begrijpt dat we toeristen zijn en niet hoeven te lijden onder het plotselinge overlijden van Fidel Castro. Best wel uniek eigenlijk om in Cuba te zijn tijdens deze periode al heeft het wel zijn consequenties.

Het fort viel eigenlijk wat tegen, wel heel robuust en met veel historische betekenis maar de "ceremonie", het afsteken van een oud kanon na zonsondergang, ging uit als een nachtkaars. De knal bleef uit omdat het kruid te vochtig zou zijn geweest en men onverrichter zaken de boel weer opruimde, ons als hilarisch publiek achterlatend. Gelukkig had onze gids nog wel een filmpje van een geslaagde poging opgenomen dus die knal hebben we wel gehoord ;)

Dag 8, 28-11-2016
Vandaag rijden we in twee uurtjes naar het Siërra Maestra gebergte, de hoogste bergketen van Cuba en een gebied dat nog nauwelijks bezocht wordt door toeristen.

Het is nu midden in de nacht zo rond half vier en als ik zo de eerste week bezie kan ik niet anders concluderen dat Cuba nog niet erg aan mijn verwachtingen heeft voldaan. Misschien hadden we pech dat door het overlijden van Fidel we het swingende Cuba niet te zien kregen in Santiago maar ook heeft menigeen in de groep het idee dat we een beetje gebruikt worden door onze plaatselijke reisbegeleidster Aileen. Gisteren werd er zonder overleg gereserveerd voor ons allen om ergens te gaan eten maar kennelijk spint zij daar zelf garen bij, opletten dus in het vervolg. Natuurlijk zijn wij in haar ogen rijke toeristen maar haar eerste belang zou moeten zijn ons een prachtige vakantiebeleving in Cuba te bezorgen maar meer en meer lijkt/voelt het alsof we haar financieel belang dienen als andersom en da's niet de bedoeling. Eens kijken wat er gebeurt als we niet meer mee gaan met  haar voorstellen om ergens te gaan eten met zijn allen, wordt vervolgd.

Inmiddels zijn er al meerdere reisgenoten ziek, diarree, overgeven en maagklachten, iets wat je in dit soort landen al snel oploopt en we hebben er allemaal al eens min of meer last van gehad. Breek me de bek niet open als ik terugdenk aan Kenia Oeganda bijvoorbeeld, twee keer heb ik er daar van gelust, een keer in de eerste dagen al en een voedselvergiftiging aan het einde. Maar gelukkig overheersen later nog altijd de mooie herinneringen aan de prachtige landschappen, zware beklimmingen of prachtige mensen die we gezien hebben. Ik ben minder van de cultuur en gebouwen al zitten er soms prachtige exemplaren tussen maar geef mij maar de natuur en de verhalen van sommige reisgidsen, echt om nooit te vergeten. Eens zien of we dat hier de komende twee weken nog gaan beleven, ik hoop het wel eerlijk gezegd.

Vanmorgen vroeg uit bed en op tijd aan het ontbijt, precies om negen uur vertrekken we naar Santo Domingo in het Siërra Maestra gebergte. Het laatste stukje moesten we met 4wd auto's omdat het laatste stuk te steil was. Hier zijn gelukkig weer bier en cocktails verkrijgbaar, gisteravond in Santiago kregen we geen alcohol o.i.d. meer ivm de rouwperiode voor Fidel. Op zich is het hier mooi, we zitten in een dal in een verblijf met allemaal huisjes van het leger, zoals hier zoveel van het leger is of is geweest. We verblijven hier twee nachten en morgen gaan we wandelen maar omdat de gidsen wel erg duur zijn per persoon gaan we misschien op eigen houtje, we zien wel, inmiddels onze lijfspreuk hier zowat. Om zeven uur aan tafel en dat is hier inbegrepen dus dat scheelt weer. Hier kunnen we eindelijk internetten en kan ik voor het eerst de website bijwerken. Veel leesplezier en hasta la vista.

1. George:
    29 november 2016
    Wat leuk geschreven en wat een avontuur. Heerlijk warm.hier is het -7. Geniet er nog van. Groeten
  2. Joep:
    29 november 2016
    Leuk verhaal. Kunnen we lekker mee reizen. Geniet ervan!!!!!
  3. Anita:
    29 november 2016
    mooi geschreven verhaal, alweer een heel avontuur beleefd. Zal jullie net overkomen dat Fidel Castro overlijdt. Nog een fijne tijd samen.Hier is het winter, 'snachts -7, dus een heel verschil.
    Groetjes, tot horens.
  4. Anita: