Op naar Havana

6 december 2016 - Vinales, Cuba

Dag 13, 2-12-2016
Na het internetten gisteravond nog even met Sylvia en Leo naar een dakterras voor een non-alcoholische mojito, ook lekker maar doe mij maar de real deal. Vannacht heerlijk geslapen en na een lekker ontbijtje eerst maar eens naar een Cadeca oftewel wisselkantoor want de CUC's, oftewel Cuban Convertible Peso's zijn bijna op.
Vanmorgen gaan we zelf Trinidad verkennen te voet en vanmiddag naar het strand tot zonsondergang rond zes uur en dan nog twee dagen en dan zijn er ook weer muziek en alcoholische versnaperingen. Gelukkig zijn wij naast  3 of 4 anderen nog niet ziek geweest, geen diarree, niet misselijk of maagklachten of een verstopping normaal zaken waar je in dit soort landen al gauw last van kunt krijgen. Misschien hebben we al een behoorlijke natuurlijke weerstand opgebouwd wie zal het zeggen maar we zijn nog niet thuis natuurlijk.

Dag 14, 3-12-2016
Vandaag om 11 uur vertrokken voor een kort ritje naar Sinfuegos, ook hier is het bloedheet en we gaan eerst lunchen. De Tuna sandwich is heerlijk en er is ook alweer alcohol ondanks het verbod maar overal gaan ze weer anders met het verbod om kennelijk. Er is geen pijl op te trekken en we verbazen ons nergens meer over, Cuba het land van verwarring om het zomaar te zeggen. Na de verkenning van de binnenstad door naar ons hotel, een zeer groot hotel met nog meer gasten en een echte vreetschuur. Voedsel in overvloed maar niet echt mijn ding, wel een lekker groot zwembad waarin ik meteen maar effe ga afkoelen.

Dag 15, 4-12-2016
Om 7 uur is de vreetschuur weer open voor breakfast oftewel desayuno, weer meer van hetzelfde en de pannenkoekjes die ik deze keer neem zijn zo droog dat ik ze niet weg krijg, de koffie smaakt nu eens wel maar alleen met suiker. Daarna nog een banaantje en daarmee moet ik de avond zien te halen want de broodjes ham/kaas of ham of kaas komen mijn neus uit. Soms heb je ook broodjes tonijn maar die is vaak heel droog maar ja je zit tenslotte wel in Cuba.
Om 9 uur vertrekken we naar Las Terrazas, Soroa wordt overgeslagen, onderweg wordt er gestopt op een plek aan de varkensbaai waar je in prachtig blauw water kunt zwemmen of snorkelen. Even verder bezoeken we een krokodillen broedfarm, we zien de crocks van klein tot groot en waar de kleintjes nog lief ogen ben je blij dat de groten achter het hekwerk zitten. Voor alles moet betaald worden, bijvoorbeeld je loopt naar een wc, hier banjo genaamd komt er meteen iemand achter je aan al roepend money money. En dat zijn niet de kwaliteit wc's die wij gewend zijn maar goed toeristen zijn rijk dus voor niks gaat de zon op ;)

Precies om half zes arriveren we bij ons hotel voor de nacht, diner is wederom inclusief (was niet voorzien) dus dat valt mee. Soms betaal je onderweg makkelijk CUC 2,50 voor een cappuccino, gewoon Nederlandse prijzen dus en Cuba zit momenteel vol met toeristen. Duitsers, Fransen, Russen, Polen, Spanjaarden, Denen, Noren, Belgen en meer. Dat brengt geld in het socialistische laatje van Cuba maar da's erg nodig want het merendeel hier beweegt zich voort met paard of os met wagen, openbaar vervoer, al liftend of met eigen auto meestal nog uit de jaren 50 en van Russische makelij.

Dan wat betreft over het internet hier, ik heb al eerder verteld dat dat via tegoedbonnen van een uur gaat met een inlogcode maar nog nooit heb ik me zo vaak moeten ergeren om op het internet te komen, verschrikkelijk. Heb er nu maar helemaal de brui aan gegeven, tis me teveel moeite om in te loggen het gaat meer niet dan wel, soms kun je op de telefoon wel inloggen maar niet meer uitloggen en op de iPad inloggen lukt dan weer niet. En op de iPad staat mijn weblogverhaal dus dat kan ik dan weer niet bijwerken it sucks big time, je kunt beter helemaal geen internet hebben dan dit!

Dag 16, 5-12-2016
De rouwperiode is voorbij en we hebben weer muziek en overal toegang tot alcoholische versnaperingen. Een fles rum kost hier zo'n 5 tot 35 CUC per liter afhankelijk van het merk en de leeftijd. De sigaren, de duurste en de beste zijn heel wat duurder, de Cohiba, Monte Cristo en Romeo & Juliet, de favoriet van Winston Churchill bijvoorbeeld kosten al gauw 20 tot 35 CUC per stuk maar ja ik was toch al lang gestopt dus dat gaan we niet doen. En je hebt natuurlijk ook goedkopere niet met de hand gemaakt maar zoals we vorig jaar al gezien hebben in Nicaragua komen ze ook gewoon uit dat land en heten het toch Cubaanse sigaren.

Vanmorgen dus vertrokken om 9:30u en achtereenvolgens om 10 uur al een cocktail met muziek aangeboden gekregen, Letty had er zin in dus die nam er vier. Daarna naar een plek waar we konden zwemmen maar daar had niemand zin in, vervolgens naar café Maria voor een koffie en toen nog naar een restaurant voor de lunch. Deze lunch was beter dan menig diner wat we hier gegeten hebben maar goed het is Cuba nietwaar. Daarna nog een rit van een paar uur naar Viñales en ons hotel voor twee nachten, een gigantisch groot hotel met zwembad en een prachtig uitzicht over de vallei. Alleen jammer van de bewolkte lucht maar de foto's zijn toch redelijk.

Om vier uur worden we meegenomen om een tabaksplantage te bezoeken. En we krijgen uitleg van de bezitter van de plantage, hij heeft 20 hectare grond waar van alles verbouwd wordt naast tabak ook koffie, bonen, mango, rijst enz. Ter demonstratie wordt er een sigaar gedraaid en Marcel krijgt de eer om ze in de brand te steken, ik pas want zelfs om te proberen zijn ze me te vies. Daarna nog een cortado, kleintje koffie met rum natuurlijk en toen nog even een bezoek aan de rotsschilderingen door de oud bewoners alhier, zie foto's (later bij thuiskomst). Vanavond nog even naar het restaurant hier net buiten het complex voor een lichte maaltijd want de lunch is nog steeds niet verteerd. Na het avondeten was er muziek buiten bij het zwembad en er werd nog wat gedronken. Om 10 uur was het einde oefening maar we konden wel nog de cd kopen voor 10 CUC.

Dag 16, 6-12-2016
Vanmorgen opgestaan met een grieperig gevoel, toch maar een kleinigheid gegeten maar lekker was anders. Omdat we vanmorgen gingen wandelen vanuit Vinales, een echt toeristenplaatsje, bijna elk huis verhuurt wel een of twee kamers aan toeristen voor de broodnodige extra inkomsten. Onze gids inclusief wandeling van drie uur kost 10 CUC p.p. en een fooi voor de gids, wiens maandsalaris 350 CUP bedraagt, omgerekend zo'n 14 CUC. Dus de fooi van 10 CUC voor drie uurtjes is bijna een verdubbeling van zijn maandsalaris. We zullen het wel niet snappen maar ik heb nog niet één Cubaan gezien die negatief is over deze uitbuiting. Maar ik denk dat er nog veel is dat wij niet weten, mede omdat zij er niet graag over praten. Na de wandeling nog even naar een soort grot waar we met een bootje doorheen varen voor 5 CUC p.p. Ik ga niet mee want voel me te verzwakt door de koorts en neem een paar paracetamols. Dat verdrijft de pijn in mijn spieren en rug een beetje en we gaan terug naar het hotel, alhier nog maar eens een poging ondernemen om dit allemaal op de site te zetten voor de geïnteresseerden, who knows?

Have fun reading.

1. Anita:
    7 december 2016
    Mooi om jullie reisverhalen te volgen.
    Ton niet de griep krijgen daar
    Nog een mooie verdere reis

Groetjes Anita en Pieter
  2. Mat Maessen:
    Hallo Ton en Letty,

Fijn dat jullie ondanks alle moeite toch de tijd hebben genomen om met het "thuisfront" jullie reiservaringen te delen. Klasse!

Groetjes Mat
  3. Carin:
    7 december 2016
    Never a dull moment zie ik! Geniet nog can de laatste week in Cuba!
  4. Anita:
    7 december 2016
    Mooi om jullie verhalen te lezen. Een appart land. Geniet nog van de laatste dagen
  5. Letty Sonnemans:
    11 december 2016
    Loek, je sigaar is onderweg...