De eerste reisdag

5 september 2023 - New York City, Verenigde Staten

Gistermorgen om 4 uur vertrokken naar Schiphol om op tijd te zijn voor de vlucht van 9:15u naar Newark Airport. Nou op tijd waren we zeker want uiteindelijk vertrokken we pas met anderhalf uur vertraging naar New York. We landen om 12 uur lokale tijd en het is hier zes uur vroeger dus dit werd een lange dag. Eerst nog effe door de gedegen paspoort controle waar er buiten allerlei vragen ook je vingers gescand werden. Daarna snel door de koffers ophalen die al naast de band stonden, toen door naar de airtrain vanwaar we verder moesten met de overvolle trein naar Pennsylvania station. Van hieruit werd het een hele zoektocht hoe we met de juiste metrolijn bij 50 st. konden komen. Na veel zoeken waren we eruit en vanaf daar was het nog maar 400 meter lopen naar ons hotel het Belvedère hotel geheten.

Het was inmiddels al half vier, eenmaal  ingecheckt in het hotel en de koffers gestald en iets meer zomerse kledij aangetrokken nog te voet op pad mbv Google maps naar Chelsea market om daar een eettentje te zoeken. Dit viel eigenlijk een beetje tegen ten opzichte van de geschepte verwachting maar goed. Eenmaal klaar met eten terug en onderweg nog ergens een eerste pilsje á 10 dollar, via Broadway, waar veel volk op de been was en allerlei 'straatartiesten' nog wat kleingeld proberen bij te verdienen terug naar de kamer en meteen naar bed. Doodop na deze lange reisdag duurde het niet lang om in slaap te vallen.

Vandaag staat een bezoek aan het Liberty island met het Vrijheidsbeeld en Ellis island gepland, eerst ergens ontbijten en dan met de metro richting Battery place vanwaar de boot vertrekt om 11 uur. Vanavond dan nog een rondrit met de circleline sightseeing cruises vanaf pier 83 waar we vanaf het hotel in 5 minuten heen kunnen lopen.

Morgen staat er nog een bezoek aan het 9/11 Memorial en museum gepland plus het Empire state building met een prachtig uitzicht over de stad New York. Genoeg te doen dus en ik ben benieuwd, en als we nog tijd over hebben naar het Central Park maar mijn eerste indruk van New York is dat er veel bouwwerkzaamheden zijn, het verkeer een chaos, het is er vies op straat (overal ligt afval) en op de stoep en er veel aparte figuren te zien zijn, en dan bedoel ik zwervers, verwarde personen, junkies, crossdressers, mensen die je zomaar willen aanspreken met e.o.a. verhaal waar ik geen interesse in heb enzovoort. Een beetje crazy dus maar oh zo groot en dan zien wij nog maar op een klein gedeelte van de stad 🤯 en het is hier warm 34 graden vandaag ook weer dus veel 🌞😎🥵. Ik verlang daardoor nu al naar de rust en de natuur op Hawaï 🙏 maar da's nog een dagje later, op 7 september.

Tot de volgende, dan met foto's die we nog moeten maken 👋👋

L&T

1. Jules:
    5 september 2023
    Cool, enjoy!
  2. Hans Hendrix:
    5 september 2023
    Jullie zijn echte wereldreizigers en bijna altijd op vakantie. Geniet er samen van. New York staat ook nog altijd op mijn lijstje.
    Gr.
    Hans