New York dag 2 en 3

7 september 2023 - New York City, Verenigde Staten

Woensdagmorgen stond een bezoek aan het Vrijheidsbeeld en Ellis Island gepland, eerst bij een Subway broodjeszaak een ontbijt genomen waarna we via  de vlakbij gelegen ingang op 50 st. met de metro naar de haven van Baterry Park zijn gereisd. Het is wel een beetje zoeken maar Google Maps is een grote hulp in het vinden van de juiste metrolijn om steeds op de juiste plek te kunnen komen. Al is het soms wel even zoeken want er zijn zoveel lijnen dat we goed op moeten letten dat we de goede hebben maar tot nog toe is het uiteindelijk steeds gelukt.

Omdat we vooraf tickets hadden ingekocht m.b.v. de CityPass hoeven we nergens in de lijn voor een ticket maar kunnen we zo door naar de controle. Overal waar we komen is er een soort van airport veiligheidscontrole zodat we geen 'bommen' kunnen mee smokkelen 😬

Aangekomen bij het Vrijheidsbeeld leren we van alles over de geschiedenis hiervan maar we kunnen er niet in, hiervoor moet extra betaald worden dus we bezoeken het museum en lopen er omheen om foto's te maken. Daarna verder naar Ellis Island waarlangs vroeger alle immigranten moesten om Amerika in te kunnen alwaar we een goede kregen m.b.v.  een audiotour hoe het geweest moet zijn hoe miljoenen mensen hier met heel hun hebben en houden vanuit de rest van de wereld naar het beloofde land kwamen op zoek naar een beter leven. Gemiddeld twee van de honderd kwamen er niet door de inspectie en die werden terug gestuurd naar land van herkomst.

Op tijd weer terug hadden we nog tijd over voor onze boottocht over de Hudson s'avonds en zijn we 's middags nog naar het Central Park geweest met aansluitend een bezoek aan de dichtbij gelegen Trump Tower alwaar we binnen nog wat foto's gemaakt hebben. Hierna meteen door met de Metro naar Pier 83 waar we om 7 pm nog de boottocht hadden met de circle line sightseeing cruises. Tussendoor nog effe wat gedronken en gegeten in een toevallig gevonden eetcafé waar we onze dorst, het is nog steeds bloedheet op straat buiten en al dat uitgescheiden zweet moet weer aangevuld worden natuurlijk. Meestal met water wat vaak op straat verkocht wordt voor één dollar per flesje want dit smaakt beter dan het naar chloor smakende water uit de kraan in het hotel. Na de boottocht snel terug naar het hotel om te slapen, de dag was slopend en al snel waren we in dromenland moe als we waren van het vele geslenter een de hoge temperatuur.

Gistermorgen vroeg op voor de bezichtiging aan het 9/11 Memorial museum waar ze echt een prachtige herdenkingsplaats hebben ingericht aan de aanval op de Twin Towers in 2001, het Pentagon en het neergestorte vliegtuig wat het uiteindelijke doel niet bereikt heeft. Woorden schieten tekort en je mocht niet overal foto's maken maar het blijft niet te bevatten wat er op deze dag allemaal gebeurd is en het was best wel heel indrukwekkend en soms bijna teveel om te zien en in je op te nemen zoveel als er te zien was. Een must dus voor elke toerist aan New York zou ik zeggen.

Daarna voor de lunch een Frappucino en een blueberry muffin bij Starbucks en met de metro door naar ons bezoek om 2 pm aan het Empire state building. Een indrukwekkend gebouw op leeftijd inmiddels wat in vele films korter of langer gebruikt is voor opnames zoals binnen goed te zien is. Eenmaal aangekomen op etage 86 konden we vanaf het buitendeel foto's maken van alle hoogbouw van New York. Het is bijna niet voor te stellen hoe groot en immens groot en hoog hier alles is en het geluid van de stad beneden komt hier omhoog waardoor je beseft wat voor een drukte het daar beneden is.

Vandaag op tijd op om onze vlucht van 8 uur te halen die ons via Denver en een overstap naar Honolulu brengt, een lange reisdag dus en dan zal het tijdsverschil met Nederland 12 uur bedragen. Dan volgen er weer nieuwe verhalen dus tot dan.

Aloha alvast L&T 👋👋